10 fordeler med lavkarbo og ketogent kosthold

10 fordeler med lavkarbo og ketogent kosthold

Et lavkarbo kosthold har vært kontroversielt i flere tiår. Noen hevder at disse diettene øker kolesterolet som igjen forårsaker hjertesykdom på grunn av et høyt innhold av fett i kostholdet. 

Til tross for at dette har vært en «sannhet» i mange år, så finnes det faktisk mye forskning som viser at et kosthold med mye fett og lite karbohydrater er sunne og gode for helsen vår.  Under har jeg skrevet om 10 gode grunner for å spise et lavkarbo eller ketogent kosthold. 

Ønsker du å lese om forskingen bak mine påstander, så kan du bare trykket på tallene i parentes, disse vil føre deg videre til forskningsartikler relatert til temaet. 

1. Et kosthold med lite karbohydrater og mer fett reduserer apetitten din.

Sult har ofte en tendens til å være en av de verste bivirkningene når man ønsker å gå ned i vekt eller spiser under kaloribehov. Dette er en av grunnene til at folk føler seg dårlig og gir lettere opp. Når man spiser lite karbohydrater vil dette automatisk føre til en redusert appetitt. (1)

Studier viser at når folk kutter ut karbohydrater og spiser mer protein og fett, ender de opp med å spise langt færre kalorier. (1)

2. Et kosthold med lite karbohydrater og mer fett og protein fører til vektnedgang

Det å kutte ned på karbohydratene er en av de enkleste og mest effektive måtene å gå ned i vekt på. Studier viser at folk som spiser et kosthold med lite karbohydrater går ned i vekt raskere enn de som spiser et kosthold med lite fett. Til og med når de begrenser kaloriinntaket.

Dette er fordi et kosthold med lite karbohydrater gjør at man kvitter seg med overflødig vann i kroppen, senker insulinnivået som fører til et raskt vekttap de første 2 ukene. (2, 3 )

I studier som sammenlignet kosthold med lite karbohydrater og et kosthold med lite fett fant de at de som spiste lite karbohydrater og mer fett ofte gikk 2-3 ganger mer ned i vekt. Dette innebar også at de følte seg bra og ikke hadde sultfølelse. (4, 5 ) .

En studie på overvektige fant at et lavkarbo kosthold var spesielt effektivt i opptil 6 måneder, sammenlignet med vektnedgang på et vanlig vestlig kosthold. Etter dette var forskjellen ubetydelig. (6).

I en annen studie som varte 1 år med 609 overvektige fant man at vektnedgangen var den samme på et lavkarbo og lavfett kosthold. (7).

Det som er verdt å få med seg er at et lavkarbo kosthold ofte viser seg å være mest effektivt i begynnelsen, men at det på sikt jevner seg ut. Nå skal jeg gå mer inn på hvorfor jeg mener du bør satse på et lavkarbo kosthold fremfor et lavfett kosthold.

3. Et kosthold med lite karbohydrater og mer fett og protein fører til reduksjon av bukfett.

Alt fettet i kroppen din er ikke det samme. Hvor fett blir lagret avgjør hvordan det påvirker helsen din og risiko for å utvikle sykdom. De to hovedtypene er underhudsfett, som naturlig finnes under huden og viseralt fett som samler seg i bukhulen og er typisk for overvektige. Spesielt hos menn.

Viseralt fett har en tendens til å legge seg rundt organene. Overflødig viseralt fett er assosiert med betennelse, insulinresistens og kan føre til metabolske dysfunksjoner som er veldig vanlige i den vestlige verden. (8).

Et kosthold med lite karbohydrater og mer fett og protein er veldig effektivt for å redusere det farlige magefettet. Det ser ut til at en større andel av fettet man mister ved et lavkarbo kosthold kommer fra bukhulen. (9).

Over tid bør dette føre til en redusert risiko for hjertesykdom og diabetes type 2.

4. Triglyseridene har en tendens til å gå kraftig ned.

Triglyserider er fettmolekyler som sirkulerer i blodomløpet. Det er en kjent sak at høye nivåer av fastende triglyserider i blodet er en sterk indikasjon på hjertesykdom. Det jeg ser på som gode nivåer er under 1,0 mmol/l.

Et mål som er lansert av Barry Sears er forholdet mellom triglyserider og HDL kolesterol. Han hevder at det bør absolutt være under 2,0 og helst ned mot 1,0. Det gir en indikasjon på insulinnivået. Til en viss grad vil insulin stimulere triglyserider og hemme HDL. Jo lavere forhold, desto lavere insulin. (10) .

En av de tingene som øker triglyseridene er inntak av karbohydrater og da spesielt fruktose. (12, 13, 14 ) .

Når man kutter ned på karbohydratene fører dette ofte til en rask reduksjon i triglyseridene. (14, 15 ).

Så et kosthold med lite fett og mye karbohydrater fører ofte til økte nivåer av triglyserider i blodet. (16, 17 ).

Et kosthold med lite karbohydrater er veldig effektivt for å senke nivåene av triglyserider i blodet, som er fettmolekyler som øker risikoen for hjertesykdom.

5. Økte nivåer av det «gode» HDL kolesterolet.

HDL kalles ofte for det gode kolesterolet. Jeg er per i dag litt usikker på om det faktisk er et dårlig og bra kolesterol, fordi kolesterolet har mange viktige oppgaver i kroppen. Uten det ville ikke kroppen fungert. Men vi kan kalle det for det «gode» kolesterolet enn så lenge.

Jo høyere nivåer av HDL i forhold til det «dårlige» LDL, jo lavere er risikoen for hjertesykdom. (18, 19 , 20 ).

En av de beste måtene å øke det «gode» kolesterolet på er å spise fett og et kosthold med lite karbohydrater. (21, 22, 23 ) .

Det er derfor ikke overraskende at HDL nivåene øker dramatisk på et sunt lavkarbo kosthold som inneholder lite karbohydrater, mens det har en tendens til å gå ned når man spiser et kosthold med lite fett. (24 , 25 ) .

Et kosthold med lite karbohydrater og mer fett fører til en imponerende økning av det «gode» kolesterolet.

6. Et kosthold med lite karbohydrater og fett reduserer blodsukker og insulin nivåene.

Lavkarbo og ketogene kosthold kan også være veldig nyttige for personer med diabetes og insulinresistens. Dette er noe som er veldig utbredt over hele kloden. (29, 30 ) .

Studier viser at hvis man kutter ned på karbohydratene vil dette føre til at man senker blodsukkeret og insulin nivåene drastisk. Dette har jeg selv testet. Når jeg spiste et lavkarbo kosthold hadde jeg et stabilt blodsukker og nesten ingen stigning. Når jeg i motsetning spiste et kosthold med mye karbohydrater hadde jeg en drastisk stigning i blodsukkernivået. (31, 32 ) .

Noen mennesker som har diabetes og som startet på et lavkarbo eller ketogent kosthold har opplevd å kunne redusere mengden insulin med opp til 50% nesten umiddelbart etter kostholdsendringen. (33).

I en studie hos personer med diabetes type 2 hadde 95% redusert eller sluttet med glukosesenkende medisiner innen 6 måneder på et lavkarbo kosthold. (34).

Hvis du tar medisiner for å senke blodsukkeret ditt må du selvsagt snakke med legen din før du gjør endringer i karboinntaket, ettersom det da kan være nødvendig å justere doseringen for å unngå hypoglykemi. Hypoglykemi er for lavt blodsukker.

Den beste måten å senke blodsukkeret og insulinnivåene er å redusere inntaket av karbohydrater som kan hjelpe deg på vei til å reversere diabetes type 2 og insulinresistens.

7. Kan redusere blodtrykket. 

Et forhøyet blodtrykk er en betydelig risiko for mange sykdommer, inkludert hjertesykdom, hjerneslag og nyresvikt.

Et ketogent eller lavkarbo kosthold er en effektiv måte å senke blodtrykket på, noe som bør redusere risikoen for disse sykdommene som igjen gjør at du kan leve lengre. ( 34, 35) .

8. Lavkarbo kosthold er effektivt mot metabolsk syndrom. 

Metabolsk syndrom er en tilstand som er sterkt knyttet til risiko for diabetes type 2 og hjertesykdom. Faktisk er metabolsk syndrom en samling av symptomer som inkluderer overvekt, forhøyet blodtrykk, forhøyet fastende blodsukker, høye triglyserider og et lavt HDL kolesterol.

Et lavkarbo kosthold er utrolig effektivt i behandlingen av alle disse symptomene. ( 36, 37) .

9. Forbedret «dårlig» LDL kolesterol.

Personer som har et høyt «dårlig» LDL kolesterol har en økt sjanse for å få hjerteinfarkt. ( 38, 39 ).

Det som er viktig å få med seg her er at størrelsen på LDL partiklene er viktig i denne sammenheng. Mindre partikler er knyttet til en høyere risiko for hjerteinfarkt, mens større partikler er knyttet til en lavere risiko. ( 40, 41, 42 ) .

Det har vist seg at et kosthold med lite karbohydrater øker størrelsen på de «dårlige» LDL-partiklene, mens du reduserer antall totale LDL-partikler i blodomløpet. (43) .

Konklusjonen er at ved å senke karbohydrat inntaket, kan det føre til forbedret hjertehelse.

10. Terapeutisk for flere typer sykdommer i hjernen. 

Hjernen din trenger glukose ettersom noen deler av den kun kan forbrenne sukker. Derfor produserer leveren din glukose fra proteiner hvis du ikke spiser karbohydrater. Likevel kan en stor del av hjernen din også forbrenne ketoner, som dannes hvis man ikke spiser eller når karbohydrat inntaket er veldig lavt.

Dette er mekanismen bak det ketogene kostholdet som har blitt brukt i flere tiår for å behandle epilepsi hos barn som ikke responderer på medisiner. ( 44) .

I mange tilfeller kan denne typen kosthold kurere epilepsi hos barn. I en studie opplevde halvparten av barna på et ketogent kosthold mer enn 50% reduksjon i antall anfall, mens 16% ikke fikk noen anfall. ( 45 ).

Et kosthold med svært lite karbohydrater studeres nå også i forbindelse med andre type hjernesykdommer som alzheimers og parkinsons sykdom. ( 46 ).

Lavkarbo og ketogene kosthold har vist seg å være nyttige i behandling av epilepsi hos barn og blir nå testet i forbindelse med Alzheimers og parkinsons sykdom.

Oppsummering 

Det finnes mye god forsking som viser at et lavkarbo eller ketogent kosthold har store helsemessige fordeler.

Disse diettene kan forbedre kolesterolet, blodtrykket og blodsukkeret. Samtidig så reduserer det appetitten og søtsuget, fører til vektnedgang og senker triglyseridene.

Hvis du ønsker å forbedre din helse, så bør du vurdere denne måten å spise på.

Ønsker du å lære mer om hva du bør spise? Ta en titt ved å klikke på knappen under


LÆR MER OM ERNÆING

DEL

Gratis nyhetsbrev 

Vårt mål er å vise deg naturlige metoder for å gjenopprette din helse. Vi tro at om du gir kroppen de riktige byggeklossen, vil du bygge opp din styrke og vitalitet til det nivået kroppen din vikelig er ment til.

  • Motivasjon
  • Oppskrifter
  • Helse
  • Motivasjon
  • Oppskrifter
  • Helse