Alt du trenger å vite om Coronaviruset

Alt du trenger å vite om Coronaviruset

Tidlig i 2020 begynte et nytt virus å generere overskrifter over hele verden på grunn av hvor lett det smitter mellom mennesker.

Fra sin opprinnelse i et matmarked i Wuhan, Kina, i desember 2019 til land som som USA og Filippinene, har viruset (offisielt kalt SARS-CoV-2) påvirket titusenvis med stigende dødstall.

Sykdommen forårsaket av en infeksjon med SARS-CoV-2 kalles COVID-19, som står for koronavirus sykdom 19.

Ny oppdatert informasjon om coronaviruset kommer raskt. Nøyaktigheten av informasjon kan endres. Så det er viktig å holde seg selv oppdatert.

Sjekk ut Helsedirektoratet for løpende oppdatering : KLIKK HER

Hva er symptomene?

Man lærer nye ting om dette viruset hver dag. Så langt vet vi at COVID-19 i utgangspunktet ikke må forårsake noen symptomer. Du kan bære viruset i 2 dager eller opptil 2 uker før eventuelt du merker symptomer. Den siste oppdaterte informasjonen her er at inkubasjonstiden til viruset er 4 dager.

Noen vanlige symptomer som er knyttet til COVID-19 er:

– Kortpustet

– Hoste som blir mer alvorlig over tid.

– Lav feber som gradvis øker i temperatur.

– I tillegg kommer daglig ny informasjon om symptomer.

Hvor kommer coronaviruset fra?

Coronaviuset er zoonotisk. Dette betyr at de først utvikler seg i dyr før det utvikler seg hos mennesker.

For at viruset skal overføres fra dyr til mennesker, må en person komme i nærkontakt med et dyr som bærer infeksjonen.

Når viruset utvikler seg hos mennesker, kan coronavirus spres fra person til person gjennom luftveiene. Det betyr at du kan smitte noen med å hoste eller nyse. I tillegg er det kommet informasjon om at det kan smitte ved vanlig pusting.

Coronaviruset har ikke blitt koblet til et spesifikt dyr.

Forskere mener at viruset kan ha blitt sendt fra flaggermus til et annet dyr – og deretter overført til mennesker. Denne overføringen skjedde sannsynligvis i det åpne matmarkedet i Wuhan, Kina.

Hvem er spesielt utsatt?

Du har en høy risiko for å få SARS-CoV-2 hvis du kommer i kontakt med noen som bærer smitten, spesielt hvis du har blitt utsatt for spyttet deres eller vært i nærheten av dem når de har hostet.

Eldre menn ser ut til å være spesielt utsatt for viruset. En rapport fra slutten av januar fra Verdens helseorganisasjon (WHO) fant at median alder for personer som tester positivt for coronavirus, var rundt 45 år, og at over to tredjedeler av disse menneskene var mannlige.

Hvordan diagnostiserer man coronaviruset?

COVID-19 kan diagnostiseres på samme måte som andre virusinfeksjoner: ved bruk av blod-, spytt- eller vevsprøve.

Snakk med legen din med en gang hvis du tror du har COVID-19 eller hvis du merker symptomer. Legen din vil snakke med lokale offentlige helsemyndigheter for å gi veiledning om hvorvidt det er nødvendig å teste for viruset.

En laboratorietekniker vil enten ta en prøve av blodet ditt eller bruke en bomullspinne for å ta en prøve av spytt eller luftveissekresjoner fra nesen eller baksiden av halsen.

Prøven blir deretter sendt til et testanlegg for å bekrefte tilstedeværelsen av virusmateriale eller antistoffer som reagerer på viruset.

Hvilken behandling er tilgjengelig?

Det er for øyeblikket ingen behandling som er godkjent for COVID-19, og ingen kur mot infeksjonen, selv om behandlinger og vaksiner for tiden er under utredning. I stedet fokuserer behandlingen på å håndtere symptomer.

Søk øyeblikkelig medisinsk hjelp hvis du tror du har COVID-19. Legen din vil anbefale behandling for symptomer eller videre hjelp.

Andre coronavirus som SARS og MERS har vaksiner og behandlinger. Noen behandlinger for disse virusene inkluderer:

– antivirale eller retrovirale medisiner

– pustestøtte, for eksempel mekanisk ventilasjon

– steroider for å redusere hevelse i lungene

– blodplasmaoverføringer

Hva er mulige komplikasjonene ved COVID-19?

Den alvorligste komplikasjonen av en SARS-CoV-2-infeksjon er en type lungebetennelse.

Resultater fra en studie fra 2020, som stammer fra 138 personer som var innlagt på sykehus i Wuhan, Kina, fant at 26 prosent av de innlagte hadde alvorlige tilfeller og måtte behandles på intensivavdelingen.

Rundt 4,3 prosent av disse menneskene som ble innlagt på intensiven døde av denne typen lungebetennelse.

Så langt er dette den eneste komplikasjonen som er spesifikt knyttet til coronaviruset per i dag. Forskere har sett følgende komplikasjoner hos personer som har utviklet COVID-19:

– akutt luftveis distress syndrom (ARDS)

– uregelmessig hjerterytme (arytmi)

– hjerte-sjokk

– alvorlige muskelsmerter (myalgi)

– utmattelse

– hjerteskade eller hjerteinfarkt

Hvordan forhindre eller unngå smitte?

Den beste måten å forhindre smittespredning er å unngå eller begrense kontakt med personer som viser symptomer på COVID-19 eller luftveisinfeksjoner.

Det nest beste du kan gjøre er å praktisere god hygiene for å forhindre at bakterier og virus sprer seg.

Forebyggende tips :

– Vask hendene ofte i minst 20 sekunder om gangen med varmt vann og såpe.
Hvor lang tid er 20 sekunder? Velg en sang og syng den hver gang du vasker deg.

– Ikke ta på ansiktet, øynene, nesen eller munnen når hendene dine er skitne.

– Ikke gå ut hvis du føler deg syk eller har symptomer på forkjølelse eller influensa.

– Hold deg minst 3 meter borte fra alle som hoster eller nyser.-

– Dekk munnen med innsiden av albuen når du nyser eller hoster.

– Kast papir du har brukt med en gang.

– Rengjør gjenstander du berører mye.

– Bruk desinfeksjonsmidler på gjenstander som telefoner, datamaskiner, redskaper, servise og dørhåndtak.

Hvordan er fremtidsutsiktene? 

Først og fremst må du ikke få panikk. Du trenger ikke bruke maske eller bli satt i karantene med mindre det er bekreftet at du er positiv til SARS-CoV-2.

Å følge enkle hygieniske retningslinjer kan bidra til å forhindre deg i å utvikle dette og andre typer virus.

Koronaviruset kan virke skremmende når du leser nyhetene om nye dødsfall, karantene og reiseforbud.

Hold deg rolig og følg legens instruksjoner hvis du får diagnosen COVID-19 slik at du kan komme deg og hjelpe til med å forhindre at den sprer seg.

Andre tips mot infeksjoner og virus

Et generelt tips er å prioritere egen helse: få mer enn syv timers søvn per natt, tren i 30 minutter annenhver dag og meditere daglig, kan være forebyggende. Selv om treningsentre er stengt så venter naturen på deg. Ta deg en skogstur eller fjelltur. Det er helt lovlig.

Selv om det ikke er noen vitenskap som direkte kobler livsstilsvalg og forbedret immunitet, er en sunn livsstil alltid en god idé.

Det er bevis på at tilstrekkelig søvn støtter immunforsvaret, og at mangel på søvn kan gjøre deg mer utsatt for forkjølelse eller virus, ifølge Mayo Clinic i USA.

Det er uklart om eller hvordan regelmessige trening påvirker immunforsvaret, men det reduserer stresshormoner (noen typer stress kan gjøre deg mer utsatt for sykdom), holder hjertet sunt og det kan øke energinivået.

Når det gjelder meditasjon kan det påvirke immunresponsen, her er det ingen endelig vitenskap. Men en studie som så på 20 studier over en 50-års periode, viser et potensial: “Mindfulness og meditasjon reduserer sannsynligvis betennelse og forbedrer helsen.

Det kan også gjøre at du kommer deg ut av «fight-or-flight»  reaksjonen, som igjen kan føre til betennelse, sier Dr. George Slavich, direktør for UCLA Laboratory for Stress Assessment, som utførte 2016-studien.

Slavich sier imidlertid at mer forskning er nødvendig for en klarere forståelse av funnene og for å “gjenskape disse effektene og for å finne ut hvordan de oppstår.”

I tillegg vil jeg  anbefale å spise mat som grønnsaker og næringsrik mat. Forskning viser at noen typer grønnsaker, som spinat og rød paprika, samt frukt som blåbær og kiwi, kan bidra til å styrke immunforsvaret.

Mine top 10 anbefalinger for ting som hjelper mot virus og infeksjoner

Disse anbefalingene må sees på som en slags ekstra sikkerhet og skal være forebyggende. Det er ikke slik at man nødvendigvis slipper unna, men at det kan virke forebyggende. Disse tiltakene er ganske enkle å gjennomføre. Og har du noen spørsmål, send meg gjerne en melding.

1. Hvitløk – For å forhindre og redusere alvorlighetsgraden.

Mengden hvitløkekstrakt som er brukt i kliniske studier for å bekjempe forkjølelse og influensa er omtrent 2,5 g per dag. De optimale doseringene av fersk og tørket hvitløk for forkjølelse og influensa er ikke blitt bestemt, men kliniske studier som har undersøkt de bredspektrede antimikrobielle egenskapene til hvitløk, har brukt doser mellom 600 og 1200 mg per dag.

2. Ingefær

I Kina og Japan er ingefær en sentral støttende ingrediens i tradisjonelle urteformler for behandling av forkjølelse. Vitenskapelig forskning indikerer at fersk ingefær kan ha antiviral aktivitet mot visse virus som smitter luftveiene.

Ta enkelt og greit og kutt opp ingefær og kjør det i en juicer/blender sammen med litt vann og sitron. Holdes kaldt i kjøleskapet i opp til en uke. Ta deg et glass daglig.

3. Tilskudd av selen

Selen bidrar til å balansere og regulere immunforsvaret og er avgjørende for å optimalisere forsvaret ditt mot forkjølelses- og influensavirus. Det har vist seg at selen mangel fører til at influensavirus muteres til mer virulente former, men etterfylling av dette spormineralet kan forbedre immunresponsen mot virale luftveisinfeksjoner. (Forskning : EN  TO ).

I løpet av forkjølelses- og influensasesongen, ta gjerne 200 mg selen tre til fire dager i uken. Jeg anbefaler dog ikke å ta tilskudd utenom influensasesongen, men holde seg til matvarer som inneholder selen.

4. Tilskudd av vitamin A og D.

Vitamin A og D fungerer synergistisk for å støtte immunhelsen din. Her anbefaler jeg å ta torskeleverolje av god kvalitet. Dette fordi det inneholder både vitamin A og D. ( Forskning )

Jeg anbefaler følgende vitamin A og D kilde : TIL BUTIKK

5. Tilskudd av vitamin C – For å redusere varigheten.

Gjennom mange år har det vært mye debatt om C-vitamin er nyttig for å behandle forkjølelse og influensa. En fersk metaanalyse av studier konkluderte med at ekstra doser vitamin C tatt ved begynnelsen av forkjølelse reduserer varigheten betydelig. (Forskning). I løpet av forkjølelses- og influensasesongen, bør du vurdere å ta 1000 til 4000 mg vitamin C per dag.

Jeg anbefaler følgende vitamin C kilde : TIL BUTIKK

6. Tilskudd av Sink – For reduksjon av varighet.

Sink er et annet immunforsterkende næringsstoff som mange mennesker ikke får nok av i kostholdet. Ifølge en gjennomgang av forsøk som vurderte mengden litteratur om sink for forkjølelse, kan sink inntatt i løpet av de første 24 timene etter forkjølelse redusere symptomenes varighet og alvorlighetsgrad betydelig. (Forskning) Jeg anbefaler å ta 30 mg per dag ved første tegn på forkjølelse for å få fart på utvinningen.

Avslutning

Det er vanskelig å unngå å bli påvirket av alt som skjer rundt coronaviruset, men vi må prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Mest sannsynlig kommer vi til å lære noe av det. Denne informasjon er ment som informasjon som kan hjelpe deg på veien. Du må selvsagt være kritisk og ta til deg den informasjonen som er nødvendig for at du skal håndtere situasjonen på en god måte.

Ønsker du å lære mer om hva coronaviruset er anbefaler jeg podcasten til Joe Rogan hvor han intervjuer Michael Osterholm. Det som er litt gøy med denne karen er at han for en del år siden skrev en bok hvor han beskrev et virus som lignet coronaviruset og beskrev hendelsesforløpet. Så denne karen vet hva han snakker om. Den finnes på youtube og i podcast format.

Link til episoden : Klikk her

Mvh Robert

DEL

Gratis nyhetsbrev 

Vårt mål er å vise deg naturlige metoder for å gjenopprette din helse. Vi tro at om du gir kroppen de riktige byggeklossen, vil du bygge opp din styrke og vitalitet til det nivået kroppen din vikelig er ment til.

  • Motivasjon
  • Oppskrifter
  • Helse
  • Motivasjon
  • Oppskrifter
  • Helse