Mer overskudd Friskere fordøyelse Bedre fokus Ned i vekt med kraftmat

Blottlegging av nøtter og frø

Kraftmat handler først og fremst om tarmhelse. Ved å bløtlegge nøtter og frø gjør du det lettere fordøyelig for tarmen slik at de kan ta opp næringen.

Spis deg ned i vekt og til mer energi med vår kostholdsplan.

Oversikt på bløttlegging

De forskjellige nøtter, frø og belgfrukter krever forskjellig bløtlegging. Oversikten på de mest vanlige finner du nedenfor. En ting som er verd å merke seg er at noen av disse kommer til å spise litt i vannet. Dette er ikke farlig, og gjør ingen verdens ting. Jeg anbefaler deg å bløtlegge alle de som må bløtlegges uansett hva de skal brukes til senere. Om det er müsli, brød, knekkebrød eller noe annet.

Bløttlegging

Slik gjør du:

Ta nøtter og frø i en bolle og ta lunket vann og litt salt slik at vannet dekker innholdet i bollen. La stå i romtemperatur til de er ferdig. Skyll så godt av og bruk til det du skal bruke det til. Så har du tre alternativ:

  1. Bruk med en gang i matlaging.
  2. Du kan også legge de rett i frysen, så er de klar til bruk til neste gang du skal bruke de.
  3. Om du vil bruke de som snacks an du legge de ut på et bakeark og steke i ovnen ca. 10-15 min på 180 grader.

Når det gjelder bønner så skal de alltid bløtlegges før man lager mat med de. Skyll så godt og kok opp i nytt vann eller bland inn i en matrett. Et punkt som er verd å merke seg er at bønnene vokser i størrelse når de bløtlegges men at det er helt normalt.

Del Innlegget

Lik oss på facebook