5 matvarer med høyt kolesterolinnhold som er super sunne

DEL

5 matvarer med høyt kolesterolinnhold som er super sunne

5 matvarer med høyt kolesterolinnhold som er super sunne
DEL

I åresvis har vi blitt fortalt at mat med høyt kolesterol innhold øker riskoen for hjertesykdom. Men i de siste årene har det kommet mange studier som viser at dette ikke nødvendigvis stemmer. ( Kilde 1)

Det meste av kolesterolet i blodet produseres av leveren din. Når du spiser mat med høyt nivå av kolesterol vil leveren bare produsere mindre. Den justerer dette kontinuerlig. (Kilde 2)

Så maten du spiser har liten påvirkning på kolesterolet i kroppen hos de fleste (Kilde 3 ) I tillegg er er studier som antyder at å spise mat som inneholder kolesterol ikke har noen forbindelse til hjerteinfarkt eller hjerneslag. (Kilde 4 ).

Faktisk så er noen av de mest næringsrike og sunne matvarene de som inneholder mye kolesterol. Under får du 7 matvarer som har et høyt innhold av kolesterol, men som er super sunne.

Ost
Ost er noe som smaker veldig godt og som passer til mange forskjellige matretter. I tillegg inneholder den gode næringsstoffer. En skive med cheddar ost gir ca 28 milligram med kolesterol, noe som er ganske mye. Men ost inneholder mange gode næringsstoffer. 30 gram med cheddarost inneholder 7 gram med proteiner av høy kvalitet og det vil gi oss 15% av vårt daglige behov av kalsium. (Kilde 5 ).

I tillegg inneholder cheddarosten mye mettet fet, men til tross for dette sier forskning at faktisk forbedrer hjerte helsen vår. ( Kilde 6 og 7). Meieriprodukter som dette har høyt innhold av protein og lavt innhold av karbohydrater. Og dette kan faktisk føre til vektnedgang og økt muskelmasse. (Kilde 8 )

Egg
Egg er noe av den mest næringsrike maten du kan spise. Disse har også et ekstremt høyt innhold av kolesterol. Hvis man spiser 2 store egg vil du få i deg rundt 372 milligram. (Kilde 9 ). Utenom dette så vil to store egg gi deg 13 gram med protein, 56% av ditt daglige behov for selen, i tillegg til en god dose med riboflavin, vitamin B12 og kolin. (Kilde 9 )

Dessverre så er det mange som dropper å spise eggeplommen og bare spiser eggehviten. Dette på grunn av at folk tror eggeplommen med sitt høye innhold av kolesterol er farlig for oss å spise for mye av. Det som er greit å vite er at eggeplommen det meste næringsrike i et egg, det er her alle næringsstoffene befinner seg. I selve eggehviten er det stort sett bare proteiner.

I tillegg så inneholder eggeplommer antioksidantene lutein og zeaxantin som reduserer risikoen for øyesykdommer, deriblant grå stær. ( kilde 10 og 11). Det å spise hele egget kan faktisk redusere risikofaktorene for hjerte og karsykdommer hos noen mennesker. (Kilde 12 og 13)

Finnes det mer? Egg kan også senke blodsukkernivået og gjøre at du føler deg god og mett etter å ha spist egg.

Lever

Lever er noe av det sunneste du kan spise og har superkrefter. Lever inneholder også en del kolesterol, uansett dyr. 100 gram med lever vil gi deg ca 389 milligram med kolesterol. Denne menyen vil også gi deg 27 gram med protein i tillegg til en god porsjon med vitaminer og mineraler. Faktisk så inneholder lever mer enn 600% av ditt daglige behov for vitamin A og over 1000% av ditt daglige behov for vitamin B12. (Kilde 14 ).

Videre så vil lever gi deg 28% av daglig behov av jern. Det er viktig å nevne at dette er hemform verdien av jern og det er denne som er lettest for kroppen å absorbere. (Kilde 15). 100 gram med lever inneholder også 339 milligram med kolin som er et viktig næringsstoff som beskytter hjernen, hjertet, lever og muskler.

Sammen med egg er lever en av naturens beste kilder på kolin. Dette er spesielt viktig for dette er et næringsstoff folk sliter med å få i seg. (Kilde 16 og 17 ).

Torskeleverolje

Denne gir deg helsefordeler i konsentrert form. Bare en spiseskje inneholder 570 milligram med kolesterol. Den inneholder også 453% av daglig behov av Vitamin A og 170% av daglig behov for Vitamin D. ( kilde 18). Torskeleverolje har også et høyt innhold av omega 3 fettsyrer, som kan redusere risikoen for hjerte og karr sykdommer i tillegg til andre helsefordeler. ( Kilde 19 ).

I tillegg er det kommet forskning som sier at Vitamin D og Omega 3 fettsyrer jobber sammen for å beskytte deg mot kreft. (Kilde 20 ).

Sardiner

Sardiner er faktisk supermat. Disse inneholder også en god del kolesterol. 100 gram med sardiner gir deg 142 milligram med kolesterol. 100 gram med sardiner gir deg også 25 gram med protein, 24% av ditt daglige behov for vitamin D, 29% av daglig behov for kalsium og 96% av selen. (Kilde 21) 

I tillegg inneholder det 982 milligram med omega 3 fettsyrer. Disse har mange helsefordeler som inkluderer redusert risiko for hjerte og karr sykdom, i tillegg til at de beskytter hjernen. (Kilde 22,23,24). Omega 3 fettsyrer kan også redusere symptomene til folk med depresjon. I en studie som gikk over 12 uker rapporterte 69% av de som tok omega-3 fettsyren EPA en reduksjon i symptomer på depresjon. ( Kilde 25 ).

Oppsummering

Kolesterol som finnes i maten har liten effekt på kolesterolet i blodet hos de fleste mennesker. Men det viktigste budskaper er at det ikke har noen streke forbindelser med økt risiko for hjerte og karr sykdom.

Mat med en høy mengde kolesterol er ofte sunne og svært næringsrike.

Share on facebook
Del på Facebook

Motta ketoguiden - En guide til bedre helse med fettforbrenning

Når du melder deg på vårt nyhetsbreve.

Ingen søppelpost. Avmeld når som helst.