Kostholdsplaner

Vi har laget planene slik at du enkelt kan komme i gang med et bedre kosthold.

Faste – optimaliser helsen med denne urgamle tradisjonen

Faste er en del av hele den menneskelige historie. Kroppen er fantastisk, men dette er noe vi ser ut til å glemme i dagens samfunn. Vi tyr alt for lett til enkle løsninger og unngår å se på muligheter som mat eller faste for å bedre helsen vår. Faste kan potensielt ha fantastiske innvirkninger på din helse. Mye mer enn bare det som omhandler ketose og vektnedgang.
DEL

Innholdsfortegnelse

Hva er faste?

Faste er terapeutisk både for kropp og sinn og er den den desidert raskeste metoden for å komme inn i ketose. Du er allerede litt i ketose etter den nattlige faste, så hvorfor breakfast?

Faste er relativt selvforklarende, men det er allikevel mange metoder og enda flere fallgroper. Du har kanskje hørt om 8/16? Her har du er vindu du kan spise mat på 8 timer og et fastendevindu på 16 timer, dette kan kalles for midlertidig faste eller periodisk faste. Alt er egentlig midlertidig faste når du ikke spiser, men det er først etter det har gått minst 12 timer du begynner å få fordelene ved å faste.

Etter at du har fastet i minst 12 timer vil kroppen nærme seg tom for karbohydrater og etter hvert bli tvunget til å forbrenne fett. En normalvektig person har rundt 70000 kcal med fett lagret på kroppen, det vi si at kroppen har plenting med energi den kan hente fra seg selv.

Gi kroppen tid til å reparere seg selv.

Ved å avstå fra mat lengre enn den nattlige fasten gir du kroppen en pause. Fordøyelse er en krevende prosess og er faktisk en av de tingene kroppen bruker mest energi på. Når du faster gir du kroppen mulighet til å fokusere på andre områder.

Den mest effektive reparasjonsprosessen skjer etter en mer langvarig faste. Kroppen må nå leve av seg selv og begynner derfor å bryte ned: fett, døde celler og bakterier for å gi seg selv næring. Når de døde/ødelagte cellene er fjernet er det mulig for nye frisk celler å ta plass.

Selv om det finnes mange fordeler med langvarig faste er ikke nødvendigvis dette noe vi anbefaler. Det er viktig at faste blir gjort på en forsvarlig måte slik at du ikke utsetter deg selv for fare. Faste over flere dager bør aldri gjøres om du ikke vet hva du holder på med, eller hvordan kroppen reagerer. Faste med kun vann opp mot 48 timer anses som trygt, mens lengre faste bør gjøres under mer kontrollerte forhold.

Hvorfor blir ikke faste anbefalt?

Kroppen har åpenbart gode mekanismer for å takle og til og med ha godt av å faste, så hvorfor er vi så redd for å avstå fra mat bare noen timer.

Det er nesten litt komisk. Du har kanskje vært på en litt lengre flytur uten tilgang på mat og lurt på om du kommer til å over leve. Dette er selvsagt satt litt på spissen, men noen tenker faktisk slik. 

Verden har ikke alltid har vært som den er nå. I ditt trygge hjem kan du spise akkurat når du vil. Hjernen gir deg dopamin (tilbakemelding) som får deg til å gjenta denne suksessformelen. Hjernen vet at det vil komme vanskelige tider der du ikke har tilgang til like mye mat. Det var i alle fall slik, men det vet ikke hjernen. Den er blitt programmert i tusenvis av år til å spise når det er mat. 

Vi har også hele livet blitt fortalt at vi må spise minst fem ganger til dagen for å ha et stabilt energinivå. Du har sikker også kjent på at om du har gått litt for mange timer uten mat, så går du tom. Du har lite energi og du bli lett irritabel. Dette er vist du forbrenner sukker (karbohydrater) som energi, du kommer til å ha en helt annen opplevelse om du får kroppen over i fettforbrenning.

I Russland og Tyskland blir faste brukt som en del av helsetilbudet. I en dokumentar om faste som gikk på NRK for noen år siden vises det hvordan landene bruker faste. Du vil også lære om hvordan det å faste over noen dager kan foran hvordan vi behandler kreft i fremtiden. https://www.youtube.com/watch?v=kH9GT-IrFQ4&t=390s

Forskjellige typer faste

Til nå i dette innlegget har vi snakket om vannfaste, altså at du avstår fra mat i en avgrenset periode, men drikker vann som normalt. Dette er selvsagt bare en form for faste og du kan selvsagt faste på andre måter.

Juicefaste Utenom vannfaste er juciefaste den den mest vanlige måten å faste på. Her presser du frukt og grønnsaker og drikker kunn jucie over en hvis periode.

Dryfast

midlertidigfaste

Eggfaste

OMAD

  •  

Hvordan bør du bruke faste?

Huske du at jeg nevnte 8/16 dietten? Dette er nesten slik du skal gjøre. Når du begynner på et ketogent kosthold vil fort merke at du holder deg mett lengre. Du vil ikke ha bruk for 3 hovedmåltider og 3 mellommåltider hver dag. Spiser du en frokost bestående av mye fett og proteiner kan det fort hende at du ikke trenger mat før til middag og kanskje ikke i det heletatt.

Det du skal gjøre er å utnytte din nattlige faste og utvide den. Til å begynne med spise du 3 måltider: Frokost, lunsj og middag, men etter hvert skyver du frokosten lengre og lengre utover dagen helt til du ikke spiser frokost lenge. Du sitter nå igjen med 2 måltider og sannsynligvis ha et fastevindu på 18-20 timer. Dette vil hjelpe deg inn i ketose og gi deg helefordelen ved å gi kroppen en pause.

Er frokost dagens viktigste måltid? Nei det er det ikke.. Kanskje hvis du spiser karbohydrater og trenger sukker for å ikke gå tom, men nå du er vant med å forbrenne fett trenger du ikke frokosten lengre. Du kan selvfølgelig spise frokost om der er en som liker mat på morgningen, så kan du heller faste på ettermiddagen og kvelden, det er opp til hva du foretrekker.

Du kan fortsette å drikke kaffe om morgningen. Du kan også ha i litt MCT i kaffen (fettkaffe). Dette er fettsyrer som går raskere gjennom fordøyelsen. Det vil teknisk sett sende deg ut av faste, men det vil ikke gjøre noe med dine resultater.

Jeg anbefaler å skyve frokosten lengre og lengre utover dagen, helt til du bare har et vindu på 6-10 timer daglig du spiser. 

Share on facebook
Del på Facebook

Siste nytt

0
    0
    Handlekurv
    handlekurven din er tom

    Motta ketoguiden - En guide til bedre helse med fettforbrenning

    Når du melder deg på vårt nyhetsbreve.

    Ingen søppelpost. Avmeld når som helst.