Hva er feil med motivasjon?

Hva er feil med motivasjon?

På et eller annet tidspunkt har alle sagt til selv: Nå skal jeg gjøre alt riktig. Jeg skal begynne å trene, spise sunt og jobber hardt for mine mål. Du er ekstremt motivert og du er overbevist om at du skal forbedre deg selv, ingenting kan stoppe deg. Du går rett på treningstudioet og hadde den beste økten på over et år. Du kommer hjem, lager det sunneste måltidet i kokeboken og tenker, jess! Dette er den nye meg. Neste dag kommer, du er stiv, støl og sliten. Ingenting er motiverende, alt du har lyst til er å knekke en hel plante med melkesjokolade. Du tenker, hvorfor gidder jeg egentlig? Du gir deg selv unnskyldninger, trening er egentlig ikke gøy og jeg trenger motivasjonen for å gjøre det.

Det fascinerer meg hvert år hvor fult treningsentere er etter nyttår. Alle er ekstremt motivert til å komme i gang med et nytt år. Alle tenker det samme, dette er mitt år, en ny og bedre meg. 2-3 uker senere er nesten alle borte, motivasjonen har tatt slutt og unnskyldningene gror seg sterkere fra dag til dag. Spørsmålet er: Finnes det er bedre måte enn og være avhengig av motivasjon?

For å forstå dette refererer jeg til artikkel skrevet i British journal of health psychology. Dette forsøket tok en titt på 250 personer inndelt i 3 grupper.

Gruppe 1 ble gitt et treningsprogram og ikke noe mer.

Gruppe 2 fikk akkurat det samme opplegget som gruppe 1, forskjellen var at gruppe 2 også fikk se en video der eksperter snakket om fordeler med fysisk aktivitet, (motivasjon)

Gruppe 3 fikk akkurat det samme opplegget som gruppe 1 og 2, de fikk også se den samme motivasjonvideoene som gruppe 2. Forskjellen var at gruppe 3 fikk også utdelt et papir der det stod: Jeg skal delta i fysisk aktivitet minst 20 minutter 3 ganger i uken, på denne plassen ……. og på dette tidspunktet …….

Så hva var resultater?

Gruppe 1. – 38% trente minst 1 gang i uken

Gruppe 2. – 35% trente minst 1 gang i uken

Gruppe 3. – 91% trente minst 1 gang i uken

Sjokkerende?

De fleste er simpelt ikke motivert hver eneste dag til å gjøre det vi vet vi burde gjøre. Etter en lang dag på jobb er det forstålig at du ikke er motivert. Iløpet av dagen blir viljestyrken svekket, selv om du var motivert tidligere på dagen, er det ikke sikkert du er det senere. Forskning har faktisk vist at det vanskeligste ikke er selve treningsøkten, men det å bestemme seg for å gjøre det.

Når du skriver ned når og hvor du skal gjøre det, forandres alt. Du trenger ikke lengre vente på motivasjon for å trene, du har allerede bestemt deg. Det kreves altså mer viljestyrke å bestemme seg for å gå til treningssenteret enn selve treningsøkten. mange misliker tanken over at det er så enkelt, men av og til har noe så enkelt som dette enorm effekt.

GJØR DETTE NÅ: Finn frem penn skriv ned hva du ønsker å oppnå. Etter på skriver du ned akkurat det du har tenkt å gjøre. Eksempel: Onsdag 04.09 skal jeg trener på Satsbergen etter jobb klokken 16:00-17:00. Enkelt? ja. Effektivt? Veldig!

DEL

Gratis nyhetsbrev 

Vårt mål er å vise deg naturlige metoder for å gjenopprette din helse. Vi tro at om du gir kroppen de riktige byggeklossen, vil du bygge opp din styrke og vitalitet til det nivået kroppen din vikelig er ment til.

  • Motivasjon
  • Oppskrifter
  • Helse
  • Motivasjon
  • Oppskrifter
  • Helse