Mer overskudd 
Friskere fordøyelse 
Bedre fokus 
Ned i vekt 
Med kraftmat

5 Steg til god helse

God helse er sentralt i menneskelig lykke og velvære. Helse er sentralt for å håndtere stress og leve et lengre, mer aktivt liv. I denne artikkelen forklarer vi betydningen av god helse, hvilke typer helse en person trenger å vurdere, og hvordan man kan bevare god helse.
DEL
I dette innleget

Hva er helse?

Helse er kroppens funksjonelle og metabolske effektivitet, og dens evne til å tilpasse seg de fysiske, mentale og sosiale endringene den utsettes for.

Helse er det motsatte av sykdom, og selv om vi ikke alltid kan beskytte oss mot sykdom, finnes det vise ting du kan gjøre for å oppnå bedre helse.

For en sunn livssyklus er det noen helt grunnleggende ting som er avgjørende. Dette er et sunt og balansert kosthold, nok søvn, daglig fysisk aktivitet, unngå dårlige vaner og håndtering av stress.

Som alle mennesker er det viktig at DU tar vare på din egen helse.

Ingen penger i denne verden kan kjøpe deg et sunt liv, så da er det bedre at du prøver å leve livet ditt på en sunn måte.

Ha et bra kosthold

Det første punktet til god helse er altså å ha et godt kosthold, men hva betyr det egentlig? Med så mye komfliktene iformasjon der ute er det ikke rart mange er forviret.

Skal du ha et høyt inntak av karbohydrater som brødmat, pasta eller ris, eller er kanskje et lavkarbo kosthold mer optimalt? Det finnes ikke et åpenbart svar på hva som er rett, det finnes derimot et åpenbart svar på hva som er feil. Det viktigste når det kommer til kostholdet er redusere søppelmat. Med søppelmat mens mat som ikke gir kroppen den næringen den trenger. For å oppretholde god kropslig funksjon trenger kroppen, vitaminer og mineraler. Søppelmat som sukker, ferdigmat, rafinerte kornproduker og rafinerte oljer  har ikke dise vitale vitaminen og mineralene vi trenger. 

Vi anbefaler at du spiser et kosthold der selve maten er ingrediensene. Dett er gode frisk grønnsaker og fruker, animlaske produkter fra dyr som har hatt det godt og beitet på fjellet. Litt nøtter og frø som du har bløtlagt. Å spise bra høres kanskje vanskelig ut, men med litt planlegging vil du klare overgangen bra. Se: kraftmat- handleliste for hva du bør spise & Hvordan sette samme sunne måltider helt enkelt for hvordan kan sette sammen måltider,

Optimaliser din søvn

Søvn er høyt oppe på priortieringslisten nåt det kommer til god helse. Forskning har vist at personer som sover 6 timer eller mindre hver natt, har 4,2 ganger større sannsynlighet for å få forkjølelse enn de som sover 8 timer om natten. Dette alene viser hvor viktig søvn er for å holde oss sunne.

Unngå koffein og alkohol: Denne er sannsynligvis kjent for deg allerede, men unngå sentralstimulerende midler som koffein. Det er mange ulike meninger om når man bør slutte å innta koffein. Noen sier 14.00 andre sier 18.00. Kanskje noe midt i mellom vil være smart. Dette er noe du kan teste ut selv.

Ha riktig temperatur : Å holde det kjølig er noe av det smarteste du kan gjøre. Vi kan nå REM-søvn raskere – noe som hjelper kroppene våre til reparasjon og gjenoppbygging. Så det kan altså være smart å senke kroppstemperaturen før sengetid. 

Forskning indikerer at romtemperatur mellom 15-18 grader er optimalt for søvn av god kvalitet.

Avslapping: Dette er viktig. Før du legger deg, bør du begrense bruken av telefonen og tv – disse utstråler blått lys og påvirker søvnkvaliteten din – helst en time før leggetid,

Se: hvorfor regelmessig søvn er bra for helsen

Beveg deg mer

Søvn er høyt oppe på priortieringslisten nåt det kommer til go helse.

Unngå dårlige vaner

Før vi kan si hva dårlige vaner er må vi definere det. Det kan være så mange, men en felles betegner er at det ødelegger mer for deg enn det gir. 

Det kan være vanskelig å ta stegene ut av dit vante handlingsmønster, derfor er det viktig å ha et mål og en plan slik at du vet hva du skal gjøre når det bli vanskelig. Se: nøkkelpunkter før du kommer i gang

Stess ned

Vi lever liv der vi alltid er på, vi skal prestere på jobb, hjemmebane, sosialt osv.. Det er for så vidt greit, men vi er nødt til å roe ned og slå av bryteren i ny og ned. Det er ikke alt for lenge siden utbrenthet ikke var sett på som en reel ting. Ikke før Kjell Magne Bondevik som statsminister i 1998 ble sykemeldt på grunn av utbrenthet.

Stress påvirker hele kroppen, det tapper oss for mineraler som igjen tapper oss for energi. Stressrespons er i utgangspunktet en god ting. Adrenalin dannes i binyrene og gjør at stoffskifte øker slik at kroppen kan sende mer nærig ut til cellene. Kroppen er nå klar for en krisesituasjon og klar til hurtig/maksimal innsats. Skal du flykte eller forsvare deg fra potensielle farer er dette en god ting, men om du er konstant stresset blir du utbrent. Kroppen er ikke designet for at denne stressresponsen konstant skal være slått på.

Du er nødt til å stoppe opp å puste. Kanskje klarer du å pushe igjennom, men er det virkelig verdt det? Slå av bryteren i 5 minutter og heller start på ny. 

Oppsumering

  • Slutte å spise prosessert mat – begynn å lage mat fra bunnen av
  • Passe på å sove 7-8 timer hver natt
  • Bruk kroppen din hver natt, finn noe du brenner for.
  • Bytt ut dine dårlige vaner med nye god vaner
  • Det er lov å ta en pause

Relaterte

Flere Innlegg

Styrk kroppen med kraft! – Hvordan koke kraft
Hvis du spiser keto – Hvor lang tid vil...
Ketose – kongen av lavkarbo
IKKE FRYKT FETT! 7 måter fett kan bedre helsen...
Blottlegging av nøtter og frø
Hvorfor blått lys forstyrrer søvnen din – Og HVA...

nyhetsbrev

Motta oppskrifter, tips & Inspirasjon til bedre helse.

Ingen søppelpost. Avmeld når som helst.