Kostholdsplaner

Vi har laget planene slik at du enkelt kan komme i gang med et bedre kosthold.

Hvorfor bruke lysterapi?

Lysterapi - også kjent som fotobiomodulering (PBM) - er en naturlig terapi som gir gunstige bølgelengder av lys til huden din og cellene dine. Det kan forbedre hud og hår og hjelpe mot leddsmerter for å nevne noe.
DEL

Innholdsfortegnelse

Hva er lysterapi

Lysterapi – også kjent som fotobiomodulering (PBM) – er en naturlig terapi som gir gunstige bølgelengder av lys til huden din og cellene dine. Fullspektret lys inkluderer mange farger, inkludert bølgelengder vi ikke kan se, men bare et utvalg av rødt og nær-infrarødt lys er klinisk terapeutisk for PBM.

En lysterapi-enhet som har god kvalitet bruker lysdioder av medisinsk kvalitet for å levere kliniske doser av lyskraft til huden din, uten varme, overflødig UV-stråler,, kjemikalier eller som gir store bivirkninger. Rødlysterapi har blitt brukt i spa og klinikker over hele verden i noen tiår, men bare de siste årene er det blitt mulig å kjøpe til ditt eget hjem, og det gjør det så mye mer tilgjengelig. 

Jeg anbefaler Red Light Rising sine produkter. Du kan bruke koden «ROBERT» ved betaling for 5% rabatt. Har du spørsmål rundt infrarødt lys bare ta kontakt med meg.

En slikt apparat utnytter terapeutiske bølgelengde av naturlig lys og sender det direkte til huden din. Fotonene av rødt og nesten infrarødt reagerer med mitokondriene i cellene dine, der de stimulerer elektronene under cellulær respirasjon – prosessen som er ansvarlig for all vår produksjon av adenosintrifosfat (ATP). ATP er det som gir oss energi. 

Her er litt mer om mekanismene: rødt og nær-infrarødt lys har en spesiell resonans med et nøkkelenzym under respirasjon – cytokrom c oksidase – eller kort sagt CCO. Når kroppen vår er stresset eller overarbeidet, produserer vi mye nitrogenoksid (NO).

Det er et interessant lite molekyl, men akkurat som med mye annet så kan for mye være en dårlig ting for deg. 

Under cellulær respirasjon har overflødig NO en tendens til å binde seg med CCO, noe som kan stoppe produksjonen av ADP – adenosindifosfat – en forløper for ATP. Det er her rødt og NIR(nært infrarødt)-lys kommer inn. Disse bølgelengdene kan på en måte «begeistre» elektronene under oksidativ fosforylering – den siste fasen av cellulær respirasjon. Dette bryter igjen båndene mellom NO og CCO, noe som resulterer i normal mobilfunksjon og eventuell produksjon av mer ATP-energi (1) Fordi NO frigjøres samtidig, er det også en av grunnene til at folk får en «pump» etter bruk av lysterapi (2).

Det er også noen sekundære mekanismer. Naturlig rødt og NIR-lys kan bidra til å skape et bedre oksidativt miljø i cellene dine, noe som resulterer i aktivering av mange intracellulære signalveier, økt proteinsyntese, enzymaktivering og forbedret cellesyklusprogresjon.

De nevnte mekanismene er godt akseptert av forskere som studerer PBM. Men det er fortsatt mye vi lærer om denne terapien. For eksempel oppdaget noen smarte folk fra Sydney University i Australia (3) nylig at rødt og NIR-lys kan bidra til å gjenopprette sunn tarmmikrobiom, noe som antyder en helt annen mekanisme enn den vi nettopp har snakket om.

Det er ganske åpenbart at visse bølgelengder av lys er svært gunstige, men det gjenstår fortsatt å virkelig forstå hvordan alt dette fungerer i kroppen vår.

Kliniske bevis

En bra ting med lysterapi er at den har blitt studert mye i kliniske studier over hele verden i flere tiår og det begynte med NASA for nesten 30 år siden. I prøve etter prøve har lysterapi blitt funnet trygt og effektivt for å fremme et bredt spekter av helsemessige fordeler. La oss se litt nærmere på vitenskapen.

Dette er noen av de viktigste områdene som støttes av en stor mengde klinisk forskning.

Hud og aldring
Studier har funnet at lysterapi forbedrer hudfarge, reduserer tegn på aldring, fremskynder legning av sår, arr og øker naturlig kollagenproduksjon (4). I en placebokontrollert studie (5) rapporterte 74% av deltakerne en synlig forbedring i hud og reduksjon av rynker. Naturlig rødt og nær-infrarødt lys har også blitt funnet i å ha en terapeutisk effekt (6) på symptomene på smertefulle hudsykdommer som psoriasis, herpes og kviser.

Gjenoppretting av muskler og fysisk ytelse
For de som trener mye eller har en jobb som krever høy fysisk ytelse, er bruken av rødt lys helt genial. Når du trener hardt og presterer på høyt fysisk nivå, er muskelgjenoppretting viktig. Rødt lys hjelper kroppen å komme tilbake til normal etter en hard treningsøkt. Å være i stand til å trene mer og holde seg frisk er den beste naturlige formelen for å oppnå et konkurransefortrinn, uavhengig av hvilken sport du driver med. Rødt lys hjelper deg ikke bare å restituere deg, men det stimulerer også muskelvekst. Den ene studien – fra «European Journal of Applied Physiology» – sammenlignet muskelvekst og styrke mellom to grupper av idrettsutøvere – den ene brukte lysterapi kombinert med trening, den andre brukte trening alene.

Forskere viste at muskeltykkelse og styrke ble betydelig forbedret med over 50% hos de som brukte lysterapi(Referanse). Disse resultatene var tydelig målbare ved hjelp av ultralydavbildning og isokinetisk dynamometri.

Leddsmerter og betennelser
I 2000 ble en systematisk gjennomgang i «The Journal of Rheumatology» satt opp for å se hvor effektiv lysterapi kan være for leddgikt. Her fant de signifikante resultater på tretten randomiserte kontrollerte studier. De beste resultatene ble demonstrert hos personer som hadde leddgikt. Lysterapi reduserte deltakernes smerte med 70 prosent sammenlignet med placebo(Referanse).

Økt kognitiv funksjon
En klinisk studie av menn og kvinner som hadde opplevd traumatisk hjerneskade ble gitt rød og NIR lysterapi behandling for hjernen deres i 18 økter over 6 uker. Forskerne bemerket forbedret søvn, bedre lederfunksjoner, forbedret sosial funksjon og økt evne til å utføre oppgaver og aktiviteter. Deltakerne rapporterte også reduksjon i depresjon, angst, hodepine og bedre kognitiv funksjon(Referanse).

Forbedret sårheling
Terapi med rødt lys har vist seg i studier at de hjelper med helbredelsen av sår, brennmerker og arr ved å indusere frigjøring av cytokiner og kjemokiner i celler. I en 2018-studie av lysterapi og kroniske sår hos diabetespasienter, fant forskerne at gruppen som ble behandlet med en LED-enhet i 8 uker, resulterte i arr med mindre gjennomsnittlig overflateareal sammenlignet med ikke-LED-gruppen(Referanse).

Melatonin og søvn
Jeg har nevnt mange ganger hvordan jeg har sovet bedre siden jeg strategisk innarbeidet lysterapi i min daglige rutine. Kunstig lys kan slå av og forstyrre døgnrytmen vår, men rødt og NIR lys gjør det motsatte og hjelper til med å tilbakestille den interne klokken. Kliniske studier viser at lysterapi også øker naturlig melatoninproduksjon for bedre søvn(Referanse). Les mer om søvn her «Hvorfor søvn og døgnrytme er viktig for god helse«

Vanlige spørsmål rundt lysterapi

1. Er lysterapi trygt? Er det bivirkninger? Kan du ta mye?

Hvis du har utstyr som er av god kvalitet er du trygg og det er få eller ingen bivirkninger. Og jeg er ikke den eneste som mener dette. En stor studie i 2013 av forskere fra Harvard og MIT berømmet lysterapi for å ha nesten et fullstendig fravær av bivirkninger(Referanse).

Når det gjelder overforbruk, kan du overdrive omtrent alt som er bra for deg, men det er vanskelig å få for mye lysterapi. Jeg holder meg til 20-minutters behandlingsøkter fordi den vitenskapelige litteraturen sier at energidosen er optimal og trygg. Men selv om du gjør mer, er det vanskelig å forestille seg at det kan ha negative effekter. Hvis du er i syden og du sitter i solen, vil du motta omtrent 1 million joule fullspektret lys på omtrent 1 time. Det er mye! Til sammenligning får jeg omtrent 200 000 joule rødt og NIR-lys stående foran min enhet i 10 minutter på en avstand på omtrent 15 centimeter. 

2.Hvordan bruker man den?

Du trenger ikke gjøre så mye. Bare stå eller sitt foran enheten i 10-20 minutter om dagen (ja, du bør være naken). Jeg pleier høre på en podkast, men noen ganger bruker jeg det som meditasjon mens det røde og lyset skinner over kroppen min.

Du kan gjøre det hvor som helst. Jeg pleier ofte bruke min på badet, mens jeg hører en lydbok eller podcast. Men det er ikke noe sted som er feil å gjøre det så lenge du gjør det regelmessig. Noen henger enheten på en dør, andre monterer den på en vegg eller bruker en mobil stativ for å få rødt lys hvor som helst. Mange mennesker jeg snakker med, bruker det på badet, eller til og med der de trener.

3.Er lysterapi annerledes enn varmelamper?

LED-lysterapiapparater av høy kvalitet gir veldig lite varme. Varmelamper har rett og slett ikke de klinisk beviste bølgelengdene og den totale effekten som en god LED-lysterapi-enhet har. 

4.Er LED-flimmer et problem?

Det korte svaret: Nei, ikke med en LED-lysterapi-enhet av høy kvalitet. Men hvis du kjøper en med lav kvalitet kan det være.

Det lange svaret: Det kommer i stor grad ned til disse tre faktorene

  • Billige lysdioder kan føre til belastning i øynene, utmattelse og andre negative bivirkninger. Hold deg unna.
  • Lysdiodene jeg nevnte ovenfor avgir mye blått lys. Og hvis du kjenner meg, er jeg ikke fan av blått lys etter solnedgang. Det forstyrrer døgnrytmen din, som påvirker stort sett alt vi gjør, spesielt søvn.
  • Hvis du går for en billig lyskilde uten bekreftede data og sikkerhet, er det en risiko å ta. Men hvis du går for et produkt av høy kvalitet som denne(link) kan du stole på at flimmerprosentene ikke bare er ekstremt lave, men de har blitt testet av uavhengige tredjepartskilder.

5.Hva med EMF(elektro magnetiske felter)?

Det er fortsatt mye vi ikke vet om EMF og hvordan de påvirker helsen vår. I utgangspunktet trengte våre forfedre ikke å håndtere ting som EMF, for mindre enn 100 år siden. Og med moderne teknologi kan du ikke med rimelighet forvente at våre biologiske systemer kan tilpasse seg så raskt. Så åpenbart kan det være lurt å minimere eksponeringen så mye som mulig.

Hver LED i en infrarød enhet er innkapslet i aluminium, som fungerer som et naturlig skjold for EMF.

Det er viktig at enheten du kjøper er godkjent av FDA(godkjenning i USA). Med det må du faktisk bestå EMF-testing. En grunn til å bruke en enhet som har bestått FDA testing.

Oppsummering

God vitenskap er viktig og den kliniske forskningen på lysterapi er veldig overbevisende, både for effektivitet og sikkerhet. Men jeg kan også snakke om lysterapi mye på grunn av det jeg har følt personlig, og det jeg har sett hos venner og bekjente. Siden jeg begynte å innlemme lysterapi i min daglige rutine, har jeg mer energi, jeg sover bedre og jeg føler meg bra etter lysøktene. Enten du leter etter systemiske fordeler som vektkontroll, søvn, testosteron og muskelbygging, eller bare prøver å rehabilitere fra en skade eller få en kosmetisk hudforbedring, anbefaler jeg rød og nær-infrarød lysterapi, spesielt hvis du vil ta vare på hele kroppen din. 

Jeg kan ikke anbefale en dette nok. 

Jeg anbefaler Red Light Rising sine produkter. Du kan bruke koden «ROBERT» ved betaling for 5% rabatt. 

Hvis du har flere spørsmål eller kommentarer, kan du bare sende en mail til robertgrane@hotmail.com

Share on facebook
Del på Facebook

Siste nytt

0
    0
    Handlekurv
    handlekurven din er tom

    Motta ketoguiden - En guide til bedre helse med fettforbrenning

    Når du melder deg på vårt nyhetsbreve.

    Ingen søppelpost. Avmeld når som helst.