I disse Corona tider…

I disse Corona tider…

I disse corona tider blir det til at man setter seg å følger mere med på nyheter, leser aviser, og at man prøver å følge med på utviklingen både for seg selv og andre.

Jeg ser at mange er stresset fordi de er redd for å få denne sykdommen som rammer så mange. De er redd for økonomien sin, fremtiden sin, og det å leve med usikkerheten dette skaper er stress for kroppen vår.

Det er når kroppen kommer opp i slike situasjoner at det er viktig å ta vare på seg selv utrolig nok. Det er nå du bør sette deg selv først slik at du skal ha mulighet til å ta vare på andre om du skulle komme opp i en situasjon som krever det. Jeg tenkte derfor jeg skulle komme med mine tips til hvordan DU best kan ta vare på deg selv i tiden framover.

Kroppen vår er smart, og den vet akkurat hva den skal gjøre for å bekjempe sykdom om vi gir den riktig næring, mineraler og vitaminer for at den skal holde oss frisk.

Vanlige tegn på corona virus infeksjon inkluderer luftveissymptomer, feber, hoste, kortpustethet og pustevansker. I mer alvorlige tilfeller kan infeksjon forårsake lungebetennelse, alvorlig akutt luftveis syndrom, nyresvikt og til og med død.

Noen får lette symptomer og kjenner nesten ikke at de er smittet, mens andre blir lagt inn på sykehuset. Så hvordan forårsaker corona infeksjon? Viruset spres gjennom dråper som overføres til luften fra hoste eller nysing, som folk i nærheten kan ta inn gjennom nesen, munnen eller øynene. Partiklene i disse dråpene beveger seg raskt til baksiden av nese gangene og til slimhinnene på baksiden av halsen vår, og festes til en bestemt reseptor i cellene der det starter. Dette er den største årsaken til at corona er så smittsom som den er.

Den andre årsaken er at corona viruset kan leve lenge på forskjellige overflater og smitte oss via denne veien. Så hvor lenge kan dette corona viruset ligge på overflater? Det korte svaret er, det vet de ikke. En analyse fant at viruset kan forbli levedyktig i luften i opptil 3 timer, på kobber i opptil 4 timer, på papp opptil 24 timer og på plast og rustfritt stål opptil 72 timer. Denne studien ble opprinnelig publisert i preprint-databasen medRxiv 11. mars, og nå ble en revidert versjon publisert 17. mars i The New England Journal of Medicine.

Så da er spørsmålet hva kan du gjøre for å ikke bli smittet?

Corona er et virus. Pr. i dag finnes det ikke medisiner som kan behandle denne sykdommen, men hva om kroppen kan bekjempe dette viruset på en naturlig måte?

Da er det viktig at vi har de riktige byggesteinene for at kroppen skal bekjempe virus.

Kroppen trenger da mineraler og vitaminer som bekjemper dette og som finnes naturlig i kroppen vår.

Vitamin A (Retinol)

Vitamin A opprettholder strukturen til cellene i huden vår, luftveiene og tarmen. Dette danner en barriere og er kroppens forsvarlinje nr. 1. Hvis bekjempelse av infeksjon var som en fotballkamp ville vitamin A (Retinol) være vårt viktigste vitamin.

Vi trenger også vitamin A for å lage antistoffer som nøytraliserer patogener som forårsaker infeksjon.

Du finner vitamin A i: Fet fisk, eggeplommer, ost, tofu, nøtter, frø, fullkornsprodukter og belgfrukter.

Grønnsaker inneholder også betakaroten som kroppen kan omdanne til retinol. Betakaroten finnes i bladgrønne grønnsaker, gule og oransje grønnsaker som gresskar og gulrøtter.

B vitaminer

Spesielt B1, B6, B9 og B12 bidrar til kroppen første respons når den har gjenkjent et patogen.

De gjør dette ved å påvirke produksjonen og aktiviteten til naturlige celler som skal være med å drepe infiserte celler til å “implodere”, en prosess som kalles apoptose.

Kilder til vitamin B6 er: Biepollen, korn, belgfrukter, grønne bladgrønnsaker og frukt, nøtter, fisk, kylling og kjøtt.

Kilder til vitamin B9 (folat) er: Grønne bladgrønnsaker, nøtter og frø.

Kilder til vitamin B12 (cyanocobalamin) er: dyreprodukter, inkludert egg, kjøtt og meieri.

Kilder til B1 (thiamine) er: Problemet med dette vitaminet er at det er veldig hete sensitivt slik at tapet av thiamine er stort om man koker, varmer, steker mat med innhold av thiamine. Derfor anbefaler jeg her rå hvitløk eller tilskudd i form av Allithiamine, Lipothiamine eller Benfothiamine. Thiamine er faktisk en av de viktigste vitaminene for immunforsvaret vårt da dette vitaminet er med å senke den oksidative stress tilstanden i kroppen vår og mangel på thiamine er i studier assosiert med, høyere oksidativt stress og inflammatoriske respons endringer og at kroppen klarer på en bedre måte å rense blodet for bakterier om man har optimale verdier på thiamine

Vitamin C og E

Når kroppen vår kjemper mot en infeksjon, opplever den det som kalles oksidativt stress. Oksidativt stress fører til produksjon av frie radikaler som kan lage hull i celleveggene. Dette får innholdet til å lekke ut i vev og forverre betennelse.

C vitamin og E vitamin bidrar til å beskytte celler mot okisdativt stress. C vitamin hjelper også med å produsere celler som er med på å lage en immunrespons som inkluderer nøytrofiler, lymfocytter og fagocytter.

Så rollen vitamin C har er så viktig for at kroppen skal klare å rydde opp i dette og fjerne det oksidative stresset.

Gode ​​kilder til vitamin C: appelsiner, sitroner, lime, bær, kiwifrukt, brokkoli, tomater og paprika. Her kan man også bruke pulver fra rå økologisk Camu Camu, Acerola eller andre typer pulver som ikke er prosessert på høy temperatur.

E-vitamin finnes i nøtter, grønne bladgrønnsaker og grønnsaksoljer som Rød Palme Olje, Hvetekimolje og Purely E som inneholder alle 8 komponenter av et helt E vitamin kompleks.

Vitamin D

Noen immunceller trenger vitamin D for å ødelegge patogener som forårsaker infeksjon.

Selv om solen lar kroppen produsere vitamin D, kan matkilder inkludert egg, lever, kjøtt, rogn, fisk etc. være en god kilde til vitamin D på en naturlig måte.

Det de fleste ikke nevner her er at vitamin D trenger magnesium for at vitaminet skal aktiviseres i kroppen vår. Her er også binyrene viktig i denne prosessen, siden binyrene er med på å lage kolesterol.

Andre kilder kan være torskelever olje som har naturlige kilder til vitamin D og A, og som ikke er prosessert så mye at vitamin D og A er tilsatt i syntetisk form etterpå. Her er min anbefaling Rosita Torskeleverolje.

Når kroppen er under stress forbruker den mye mineraler og vitaminer som skal finnes i binyrene våre. Dette er er mineraler som mineralsalt og kalium. C vitamin lagres kun i binyrene våre, og her er det også viktig med retinol og thiamine da thiamine er viktig for balansen i binyrene, det autonome nervesystemet og det limbiske nervesystemet vårt.

Magnesium er også et mineral vi mister mye av under stress, så finn kilder til dette mineralet uten askorbinsyre å bruk hver dag så lenge binyrene dine takler det.

Kroppen vår er også avhengig av høy nok Ceruloplasmin produksjon for at kobber og jern metabolismen skal fungere optimalt da biotilgjengelig kobber er med å bekjempe virus, infeksjoner etc.

Dette er noe jeg kommer til å skrive mere om senere.

Kilder:

DEL

Gratis nyhetsbrev 

Vårt mål er å vise deg naturlige metoder for å gjenopprette din helse. Vi tro at om du gir kroppen de riktige byggeklossen, vil du bygge opp din styrke og vitalitet til det nivået kroppen din vikelig er ment til.

  • Motivasjon
  • Oppskrifter
  • Helse
  • Motivasjon
  • Oppskrifter
  • Helse