Kostholdsplaner

Vi har laget planene slik at du enkelt kan komme i gang med et bedre kosthold.

IKKE FRYKT FETT : 7 måter fett kan hjelpe deg å kontrollere vekten på

Det å spise mer fett var en barriere å komme seg forbi. Vi har blitt lært at fett er farlig og dette er sitter dypt i benmargen. Hva skal til for at vi kan forandre dette?
DEL

Innholdsfortegnelse

1950 tallet

Tilbake på 1950-tallet begynte en forsker ved navn Ancel Keys å hevde at mettet fett forårsaket hjertesykdom. Forskningen hans så ganske overbevisende ut på den tiden og teorien var begynnelsen på en stor frykt for fett.

Keys sin forskning er ikke bare feil, men det er bevis på at han manipulerte dataene sine for å vise at fett så dårlig ut (noe som ga berømmelse og bevilget penger i prosessen). Enda verre, det er også bevis for at sukkerindustriens mektige mennesker har betalt forskere for å flytte skylden for fedme og kronisk sykdom fra sukker til fett siden begynnelsen av 60-tallet.

Det viser seg at vitenskapen ikke støtter påstander med at lite fett er sunt.

Men det var for sent. Matindustrien begynte å pumpe ut produkter med lite fett og brukte heller sukker for å kompensere for deres «kjedelige» mat. Snart ble hyllene i matbutikkene fylt med sukkerholdige, bearbeidede matvarer og folk ble fetere enn noen gang.

Etter 60 år med propaganda med en «fett er farlig» taktikk, så frykter mange fremdeles fett, selv om studie på studie viser at fett er ufarlig [1]. Å spise mer fett er faktisk den mest kraftfulle måten å kontrollere dine cravings, slå på hjernen din, kontrollere vekten og balansere hormonene. Fett er ikke bare bra for deg; det er viktig.

Å legge til mer fett i kostholdet mitt, var også en utfordring og jeg kjente lenge på det jeg hadde lært om at fett var farlig. Det strittet imot alt jeg noen gang hadde blitt fortalt om sunn mat. Men jo mer jeg så på forskningen, jo mer ble det klart at fett (spesielt mettet fett) og kolesterol faktisk er byggesteinene for en sunn kropp og sjel.

7 grunner for at fett er bra for deg

Mer Energi

Fett i kosten inneholder mer energi per gram enn noe annet næringsstoff, så det er den mest effektive måten å levere energi til kroppen og hjernen din.

Lav  påvirkning av insulin

Sammenlignet med protein eller karbohydrater har fett lavest innvirkning på insulinnivået. Økning i insulin er det som fører til energikrasj og vektøkning. Insulin er kroppens respons på høyt blodsukker. Du vil ikke at bukspyttkjertelen konstant skal pumpe ut insulin da den blir utslitt og funksjonen svekkes ved mye overbelastning. Det er da man får diabetes.

  1. Fett bremser opptaket av karbohydrater og holder blodsukkernivået under kontroll. [2] Når blodsukkeret er høyt er også kortisol høyt, kroppens viktigste stresshormon. Sirkulerende kortisol vil holde blodsukkeret høyt og kan bidra til betennelse og skade immunforsvaret ditt.
  2. Fett får deg til å føle deg mettere lenger. Du vil faktisk spise mindre hvis du bytter ut bearbeidet korn og sukker mot kvalitetsfett. [3]
  3. Kvalitetsfett inneholder ofte fettløselige vitaminer som vitamin A, D, E og K. Å spise fett sammen med andre næringstette matvarer vil også øke de fettløselige næringsstoffene du tar opp fra dem. Derfor er det en god ide å spise fett til hvert måltid, og sammen med grønnsaker. Da er det fint at smør og grønnsaker passer så godt sammen.
  4. Fett er en byggestein. Kvalitetsfett danner sterke cellemembraner og hjelper til med å produsere kjønnshormoner. Hjernen din er den delen av kroppen som inneholder meste fett og kolesterol og det krever mettet fett for å bygge myelin, isolatorene som forbinder mange av hjernecellene dine til hverandre. Kosthold med lite fett vil sulte hjernen din.
  5. Kaloribegrensning er ikke svaret. Klart du kan sulte deg tynn, men forskjellige matvarer går gjennom forskjellige metabolske veier i kroppen, det er derfor brød kan gjøre deg feit og smør kan gjøre deg tynn [4]. Langvarig kaloribegrensning kan stresse kroppen din og bidra til leptinresistens, insulinresistens, lavt testosteron og skjoldbruskkjertelproblemer. Det er derfor så mange mennesker går ned i vekt på kort sikt og deretter får alt tilbake når de begynner å spise normalt igjen. I tillegg vil du føle deg sulten hele tiden og har lavt energinivå. Mat kroppen og hjernen din med godt fett og dine cravings vil forsvinne.

Relaterte artikler

Hva med hjertehelsen?

Det er ingen bevis for at mettet fett er farlig for hjertet ditt. Faktisk viste en av de mest kjente studiene på fett og hjertehelse helse at ja, et kosthold som er lavere i mettet fett vil senke kolesterolet ditt, MEN senket kolesterol garanterer ikke lengre levetid! Det var faktisk en økning i dødeligheten blant deltakerne etter et «hjertesunt» kosthold med hovedsakelig linolsyre fra maisolje, i motsetning til deilig fett fra matvarer som gressforet biff og smør. [1].

Selvfølgelig er dette bare en studie. Det er mange flere systematiske vurderinger som ser på sammenhengen mellom mettet fett og hjertesykdom og ingen kan bevise at mettet fett fra kvalitetskilder forårsaker hjertesykdom. [5,6].

Det er faktisk flere studier som antyder at mettet fett kan redusere risikoen for hjerneslag. [7,8]

Hva bør du gjøre

Lær mer om fett. Ikke alt fett er skapt likt. Noen fettstoffer hjelper hjernen med å slå av cravings, mens noen forårsaker betennelse og får deg til å få lyst på dårlig og usunn mat. Få alle fordelene når du spiser et kosthold med mye sunt fett og tilsetter mer av det gode fettet til hvert måltid. Start med gressforet,økologisk smør eller ghee og MCT olje.

Fokuser på kvalitet, ikke kvantitet. Kalorier inn, kalorier ut er en myte. Når du fokuserer på kvaliteten på maten din og ernæringen den gir, avtar cravings og kroppen din vil begynne å regulere kaloriinntaket ditt naturlig. Dette resulterer i tap av fett og mental klarhet som mange rappoterer om når de spiser på denne måten.

Prøv det. Alle er forskjellige. Hvis jeg tar feil og kroppen din ikke trives med sunt fett, eliminering av bearbeidet korn og et begrenset inntak av stivelsesholde karbohydrater, vil du kunne merke det. Hvis du går opp i vekt eller har lyst på drittmat, eller hvis blodresultatene begynner å gi deg beskjed om at du går i feil retning, må du stoppe det du gjør og vurdere på nytt.

Hvis du øker fettinntaket, vil du måtte begrense karbohydratene. Du vil sannsynligvis gå opp i vekt hvis du blander disse to sammen. Start med det grunnleggende for å oppnå suksess.

TILSETT DISSE FETTKILDENE I KOSTHOLDET DITT

C8 MCT Olje. En pålitelig og rask energikilde for hjernen og kroppen din. Denne består av den kraftigste MCT, destillert fra 100% ren kokosnøttolje for å støtte kognitiv ytelse og vektnedgang. [9]

Gressforet smør og ghee inneholder noen fettløselige vitaminer og essensielle mineraler, samt en kortkjedet fettsyre kalt butyrat, som er viktig for tarmhelse og hjernefunksjon.

MCT pulver. En litt mindre potent form for hjerneoktanolje, MCT-olje, vil fortsatt gi deg en rask energikilde fra fett, ikke sukker.

Kokosolje. Fettforbrenningskomponenten av kokosnøttolje finnes hovedsakelig i innholdet av middels kjede-triglyserid, eller MCT. MCT reduserer appetitten din naturlig og øker hastigheten du forbrenner fett på ! [10,11,12, 13] Den kraftigste MCT heter C8, og den er opptil fire ganger sterkere enn vanlig kokosnøttolje. Den reneste energikilden der ute!

Mørk sjokolade inneholder teobromin, et mildt stimulerende middel som er relatert til koffein. Teobromin øker også blodstrømmen og kan delvis forklare hvorfor sjokolade er et afrodisiakum. Mørk sjokolade er også full av fiber, kobber, mangan, antioksidanter og velsmakende fett. Gå for 70% mørk eller mørkere, og vær oppmerksom på tilsatt sukker.

Lokale eggeplommer. Egg er fullpakket med protein, B-vitaminer, sink og andre næringsstoffer som hjelper til med å balansere hormoner og støtte muskelbygging. Eggeplomme inneholder også lett absorbert lutein og zeaxanthin, karotenoider som bidrar til øyehelsen [14]!

Krillolje og fiskeolje. Omega-3 fettsyrer gir en startpakke for å lage hormoner som regulerer blod, hjerte og metabolsk funksjon.

Gressforet rødt kjøtt og marg. Gressforet kjøtt av høy kvalitet inneholder viktige næringsstoffer, fra proteinet som fungerer som byggesteiner i muskler og annet vev, til sink, jern og til og med ganske anstendige nivåer av hjerneforsterkende omega-3-fettsyrer.

Ekstra jomfruolivenolje. EVOO inneholder veldig mange antioksidanter og betennelsesdempende oljesyre. Det beste er å ikke varme opp EVOO. Dette vil ødelegge mange av de dyrebare næringsstoffene og ødelegge fettet. Drypp det i stedet over måltidet ditt rett før du spiser det. Kjøp alltid olivenolje på flaske i mørkt glass. Klare flasker slipper lys gjennom, som oksiderer (ødelegger) næringsstoffer jo lenger flasken blir stående i butikkhyllen.

Avokadoolje ligner på olivenolje når det gjelder ernæring. Det er mye mer varmestabilt enn olivenolje, så du kan lage mat med det eller blande det inn i sauser og dresseinger. Eller bare på toppen av maten.

KILDER

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov…
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov…
  3. http://nutritionj.biomedcentral.com…
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov…
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov…
  6. http://www.bmj.com/content…
  7. http://ajcn.nutrition.org/content…
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov…
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov…
  10. http://link.springer.com/article…
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov…
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov…
  13. http://ajcn.nutrition.org/content…
  14. https://www.hsph.harvard.edu…
Share on facebook
Del på Facebook

Siste nytt

0
    0
    Handlekurv
    handlekurven din er tom

    Motta ketoguiden - En guide til bedre helse med fettforbrenning

    Når du melder deg på vårt nyhetsbreve.

    Ingen søppelpost. Avmeld når som helst.