Mer overskudd 
Friskere fordøyelse 
Bedre fokus 
Ned i vekt 
Med kraftmat

IKKE FRYKT FETT! 7 måter fett kan bedre helsen og hjelpe deg å kontrollere vekten.

Et ketogent kosthold er effektivt for vektnedgang
Det å spise mer fett er en barriere å komme seg forbi. Vi har blitt lært at fett er farlig noe som sitter dypt i benmargen. Sannheten er at fett er et viktig næringsstoff for så mange kroppslige funksjoner.
DEL

1950 tallet - da fett hysteriet startet.

Tilbake på 1950-tallet begynte en forsker ved navn Ancel Keys å hevde at mettet fett forårsaket hjertesykdom. Forskningen hans så ganske overbevisende teorien ble begynnelsen på frykten for fett vi har i dag.

Keys sin forskning er ikke bare feil, men det er bevis på at han manipulerte dataene sine for å vise at fett er farlig. (noe som ga berømmelse og bevilget penger i prosessen). Enda verre, det er også bevis for at sukkerindustriens mektige mennesker har betalt forskere for å flytte skylden for fedme og kronisk sykdom fra sukker til fett siden begynnelsen av 60-tallet.

Det viser seg at vitenskapen ikke støtter påstander med at lite fett er sunt.

Men det var for sent. Matindustrien begynte å pumpe ut produkter med lite fett og brukte heller sukker for å kompensere for deres «kjedelige» mat. Snart ble hyllene i matbutikkene fylt med sukkerholdige, bearbeidede matvarer og folk ble fetere enn noen gang.

Etter 60 år med propaganda med en «fett er farlig» taktikk, så frykter mange fremdeles fett, selv om studie på studie viser at fett er ufarlig [1]. Å spise mer fett er faktisk den mest kraftfulle måten å kontrollere dine cravings, slå på hjernen din, kontrollere vekten og balansere hormonene. Fett er ikke bare bra for deg; det er viktig.

Å legge til mer fett i kostholdet mitt, er en utfordring mange kjenner på. Når en har lært hele livet  at fett er farlig er det vanskelig å snu. Det strittet imot alt du noen gang har blitt fortalt om sunn mat. Men jo mer en sitter seg inn i det, blir det mer klart at fett (spesielt mettet fett) og kolesterol faktisk er byggesteinene for en sunn kropp og sjel.

Lær mer om mettet fett og hvordan det endte opp med det dårlige rykte det har i dag i innlegget – Sannheten om mettet fett

7 grunner for at fett er bra for deg

Mer Energi – Fett i kosten inneholder mer energi per gram enn noe annet næringsstoff, så det er den mest effektive måten å levere energi til kroppen og hjernen din.

Lav påvirkning av insulin – Sammenlignet med protein eller karbohydrater har fett lavest innvirkning på insulinnivået. Økning i insulin er det som fører til energikrasj og vektøkning. Insulin er kroppens respons på høyt blodsukker. Du vil ikke at bukspyttkjertelen konstant skal pumpe ut insulin da den blir utslitt og funksjonen svekkes ved mye overbelastning. Det er da man får diabetes.

Bremser opptaket av karbohydrater – Fett bremser opptaket av karbohydrater og holder blodsukkernivået under kontroll. Når blodsukkeret er høyt er også kortisol høyt, kroppens viktigste stresshormon. Sirkulerende kortisol vil holde blodsukkeret høyt og kan bidra til betennelse og skade immunforsvaret ditt.

Lengre metthetsfølelse – Du vil faktisk spise mindre hvis du bytter ut bearbeidet korn og sukker mot kvalitetsfett. Det vil si at antall kalorier du spiser vil gå ned uten at du tenker over det.

God kilde til vitaminer – Kvalitetsfett inneholder ofte fettløselige vitaminer som vitamin A, D, E og K. Å spise fett sammen med andre næringstette matvarer vil også øke de fettløselige næringsstoffene du tar opp fra dem. Derfor er det en god ide å spise fett til hvert måltid, og sammen med grønnsaker. Da er det fint at smør og grønnsaker passer så godt sammen.

Fett er en byggestein – Kvalitetsfett danner sterke cellemembraner og hjelper til med å produsere kjønnshormoner. Hjernen din er den delen av kroppen som inneholder meste fett og kolesterol og det krever mettet fett for å bygge myelin, isolatorene som forbinder mange av hjernecellene dine til hverandre. Kosthold med lite fett vil sulte hjernen din.

Kaloribegrensning er ikke svaret – Klart du kan sulte deg tynn, men forskjellige matvarer går gjennom forskjellige metabolske veier i kroppen, det er derfor brød kan gjøre deg feit og smør kan gjøre deg tynn. Langvarig kaloribegrensning kan stresse kroppen din og bidra til leptinresistens, insulinresistens, lavt testosteron og skjoldbruskkjertelproblemer. Det er derfor så mange mennesker går ned i vekt på kort sikt og deretter får alt tilbake når de begynner å spise normalt igjen. I tillegg vil du føle deg sulten hele tiden og har lavt energinivå. Mat kroppen og hjernen din med godt fett og dine cravings vil forsvinne.

Hva med hjertehelsen?

Det er ingen bevis for at mettet fett er farlig for hjertet ditt. Faktisk viste en av de mest kjente studiene på fett og hjertehelse helse at ja, et kosthold som er lavere i mettet fett vil senke kolesterolet ditt, MEN senket kolesterol garanterer ikke lengre levetid! Det var faktisk en økning i dødeligheten blant deltakerne etter et «hjertesunt» kosthold med hovedsakelig linolsyre fra maisolje, i motsetning til deilig fett fra matvarer som gressforet biff og smør.

Dette bare en studie, men det er mange flere systematiske vurderinger som ser på sammenhengen mellom mettet fett og hjertesykdom og ingen kan bevise at mettet fett fra kvalitetskilder forårsaker hjertesykdom.

Det er faktisk flere studier som antyder at mettet fett kan redusere risikoen for hjerneslag.

Lær mer om fett - fokuser på kvalitet.

Lær mer om fett. Ikke alt fett er skapt likt. Noen fettstoffer hjelper hjernen med å slå av cravings, mens noen forårsaker betennelse og får deg til å få lyst på dårlig og usunn mat. Få alle fordelene når du spiser et kosthold med mye sunt fett og tilsetter mer av det gode fettet til hvert måltid. Start med gressforet,økologisk smør eller ghee og MCT olje.

Fokuser på kvalitet, ikke kvantitet. Kalorier inn, kalorier ut er en myte. Når du fokuserer på kvaliteten på maten din og ernæringen den gir, avtar cravings og kroppen din vil begynne å regulere kaloriinntaket ditt naturlig. Dette resulterer i tap av fett og mental klarhet som mange rapporterer om når de spiser på et ketogent kosthold.

Hvis du øker fettinntaket, vil du måtte begrense karbohydratene. Du vil sannsynligvis gå opp i vekt hvis du blander disse to sammen. Start med det grunnleggende og du vil oppnå suksess

Start her: Hvordan komme i gang med kraftmat?

Inkluder disse Fettkildene i kostholdet ditt

C8 MCT Olje – En pålitelig og rask energikilde for hjernen og kroppen din. Denne består av den kraftigste MCT, destillert fra 100% ren kokosnøttolje for å støtte kognitiv ytelse og vektnedgang.

Gressforet smør og ghee inneholder noen fettløselige vitaminer og essensielle mineraler, samt en kortkjedet fettsyre kalt butyrat, som er viktig for tarmhelse og hjernefunksjon.

MCT pulver – En litt mindre potent form for hjerneoktanolje, MCT-olje, vil fortsatt gi deg en rask energikilde fra fett, ikke sukker.

Kokosolje – Fettforbrenningskomponenten av kokosnøttolje finnes hovedsakelig i innholdet av middels kjede-triglyserid, eller MCT. MCT reduserer appetitten din naturlig og øker hastigheten du forbrenner fett på ! [10,11,12, 13] Den kraftigste MCT heter C8, og den er opptil fire ganger sterkere enn vanlig kokosnøttolje. Den reneste energikilden der ute!

Mørk sjokolade – inneholder teobromin, et mildt stimulerende middel som er relatert til koffein. Teobromin øker også blodstrømmen og kan delvis forklare hvorfor sjokolade er et afrodisiakum. Mørk sjokolade er også full av fiber, kobber, mangan, antioksidanter og velsmakende fett. Gå for 70% mørk eller mørkere, og vær oppmerksom på tilsatt sukker.

Lokale eggeplommer. Egg er fullpakket med protein, B-vitaminer, sink og andre næringsstoffer som hjelper til med å balansere hormoner og støtte muskelbygging. Eggeplomme inneholder også lett absorbert lutein og zeaxanthin, karotenoider som bidrar til øyehelsen!

Krillolje og fiskeolje – Omega-3 fettsyrer gir en startpakke for å lage hormoner som regulerer blod, hjerte og metabolsk funksjon.

Gressforet rødt kjøtt og marg. Gressforet kjøtt av høy kvalitet inneholder viktige næringsstoffer, fra proteinet som fungerer som byggesteiner i muskler og annet vev, til sink, jern og til og med ganske anstendige nivåer av hjerneforsterkende omega-3-fettsyrer.

Ekstra jomfruolivenolje – EVOO inneholder veldig mange antioksidanter og betennelsesdempende oljesyre. Det beste er å ikke varme opp EVOO. Dette vil ødelegge mange av de dyrebare næringsstoffene og ødelegge fettet. Drypp det i stedet over måltidet ditt rett før du spiser det. Kjøp alltid olivenolje på flaske i mørkt glass. Klare flasker slipper lys gjennom, som oksiderer (ødelegger) næringsstoffer jo lenger flasken blir stående i butikkhyllen.

Avokadoolje – ligner på olivenolje når det gjelder ernæring. Det er mye mer varmestabilt enn olivenolje, så du kan lage mat med det eller blande det inn i sauser og dresseinger. Eller bare på toppen av maten.

Veien videre

Bli med i facebook-gruppen og kom i gang med kraftmat! Her finner du likesinnede og svar på dine spørsmål

Vi sender ut ukentlig nyhetsbrev for å gi deg inspirasjon om kosthold og helse. Abonnere Ved å trykke på bjellen under.

Ønsker en veiledning og/eller en plan kan det bestilles i vår butikk.

nyhetsbrev

Motta oppskrifter, tips & Inspirasjon til bedre helse.

Ingen søppelpost. Avmeld når som helst.