Kraftmat.no

Hva kan du spise og hva bør du unngå på et ketogent kosthold?

Utforsk verdenen av ketogent kosthold. Hva kan og bør spise for å oppnå og opprettholde ketose?

Spis deg ned i vekt og til mer energi

Last ned vår GRATIS guide, og start din reisen mot en slankere, sterkere og friskere kropp!

Hva kan jeg spise på en ketogent kosthold?

Når du starter en ny diett, er et av de første spørsmålene du stiller deg vanligvis: “Hva kan jeg spise?” Å begynne på en helt ny diett kan være en utfordring, spesielt når mye av det du pleier å spise ikke passer inn i en ketogen diett. Det viktigste er å sikre at de fleste av kaloriene dine kommer fra sunne fett- og proteinkilder, samtidig som du begrenser inntaket av karbohydrater, inkludert de som anses som sunne.

Før du begynner, kan det være lurt å sette deg inn i hva du kan spise og planlegge noen oppskrifter. På denne måten unngår du å kjøpe ferdigprodukter som er merket som lavkarbo eller andre varer som hevder å være ketovennlige.

DSC01556 2

Utforsk keto-oppskrifter i vårt oppskriftsarkiv

Her er noen matvarer du kan inkludere i din keto-diett:

Animalske produkter: Alle typer kjøtt, inkludert kylling, svinekjøtt, and, biff, kalkun, lam, osv.

Havmat: Fisk som laks, ørret, makrell, torsk og annen hvitfisk. Skalldyr.

Gode proteinkilder: Egg bør utgjøre en viktig del av kostholdet. Andre gode kilder somYoghurt, spesielt gresk yoghurt, og cottage cheese kan være gode proteinkilder med lavt karbohydratinnhold.

Høyfettholdige meieriprodukter: Smør, ost, fløte.

Grønnsaker med lavt karbohydratinnhold: Grønne bladgrønnsaker som grønnkål, spinat, rucola, samt brokkoli, blomkål, kål, rosenkål, paprika, osv.

Nøtter og frø: Mandler, macadamianøtter, gresskarfrø, linfrø, chiafrø, hasselnøtter, hampfrø, osv.

Gode kilder til fett: Animalske fett og plantebaserte fett som olivenolje, kokosnøttolje og avokadoolje.

Lavkarbo-frukt: Avokado, bær (med måte), sitron.

Hvor ofte bør du spise?

Første regel er at du kun skal spise når du er sulten. I starten vil du sannsynligvis kjenne på sultfølelsen, men etter hvert som du kommer dypere inn i ketose, vil du oppleve at sult ikke lenger er et problem. Begynn med tre måltider om dagen og gradvis reduser antall måltider til du kun har to.

Midlertidig Faste Alt du trenger a vite om Intermittent Fasting

Midlertidig Faste: Alt du trenger å vite om Intermittent Fasting

Hvor bør jeg kjøpe maten?

Det finnes fortsatt gode matvarer tilgjengelig i dagligvarebutikker, og det er faktisk her du vil kjøpe det meste av det du trenger. Søk etter butikker med et godt utvalg av grønnsaker og høykvalitets kjøtt. Mange butikker kan også hjelpe deg med å bestille spesifikke varer hvis du spør. En god tommelfingerregel er å handle langs kantene av butikken og unngå midtgangen hvor bearbeidede produkter ofte er plassert.

En annen flott måte å skaffe mat på er gjennom Reko-ringen! Dersom du ikke allerede er kjent med Reko-ringen, bør du absolutt utforske det nærmere. Her kan du handle direkte fra lokale produsenter og bønder. Søk etter Reko-ringen i ditt nærområde på Facebook.

I tillegg kan du vurdere å kjøpe matvarer på nett, spesielt for produkter som kokosolje. Ofte kan du oppnå økonomiske fordeler ved å kjøpe større mengder på nett.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke har råd til dette?

Mange har feil oppfatning av at det å starte en lavkarbodiett ofte vil være tidkrevende og dyrt. Men hva om jeg sier at du sannsynligvis vil få mer tid og samtidig spare penger?

Som vi har gått gjennom, trenger du ikke å spise fem ganger om dagen på denne dietten. Dette gjør planleggingen enklere og mindre tidkrevende. Siden sult ikke lenger er et problem, forsvinner også fristelsene til å kjøpe boller og sjokolade til lunsj.

Mange tror at lavkarbo er dyrt fordi kjøtt er dyrt, men du skal ikke spise så mye kjøtt. Hvis du tar deg tid til å sette deg inn i dietten, vil du raskt oppdage at du slipper å planlegge så mange måltider, og samtidig vil du ofte spare penger.

Vær forsiktig med meieriprodukter

Meieriprodukter er en vanlig del av lavkarbokosthold, men noen tåler dem dårlig. Hvis du opplever problemer med meieri, bør du unngå dem. Mange opplever bedre resultater på keto/lavkarbo når de begrenser meieriprodukter. Velg helst fettrike meieriprodukter som helmelk og ost med lavt karbohydratinnhold når du inkluderer meieriprodukter i kostholdet ditt på et ketogent kosthold.

IBS og mageproblemer – Hva kan du gjore

IBS og mageproblemer – Hva kan du gjøre?

Unngå disse matvarene for å oppnå ketose

Stivelsesholdige- og rotgrønnsaker – Disse kan inkluderes i moderate mengder hvis du følger et moderat lavkarbokosthold, men de bør elimineres eller begrenses kraftig for å oppnå ketose. Eksempler på slike grønnsaker inkluderer poteter, søtpoteter, gulrøtter og mais.

Bær og frukt – Selv om bær inneholder litt sukker, kan de inkluderes i små mengder i et ketogent kosthold. Frukt bør derimot fjernes helt, med mindre det er begrenset til små mengder av grønne epler eller avokadoer, som har lavt karbohydratinnhold.

Alle typer sukker – Sukker har ingen plass i en ketosediett, inkludert produkter som inneholder tilsatt sukker, honning, sirup og annen søtning.

Kornprodukter – Selv om ikke alle kornprodukter er skadelige, har de ingen plass i et ketogent kosthold. Dette inkluderer ris, hvete, mais, frokostblandinger og alle produkter laget med mel, som brød og pasta.

Alle raffinerte ferdigvarer – Ferdigvarer inneholder ofte mye sukker og lite fett, noe som gjør dem uegnet for ketose. Dette inkluderer frossenpizza, kjeks, proteinbarer, måltidserstattere, desserter som kake og iskrem, samt alle typer godteri.

Alkohol – Alkohol er gjæret karbohydrater og fungerer ikke i en ketosediett. Hvor mye alkohol du kan drikke, avhenger av målene du ønsker å oppnå på dietten. Vær klar over at alkohol kan påvirke ketosen og øke risikoen for dehydrering.

Unngå generell usunn mat

«Lazy» Keto: Hva det er og hvorfor unngå det

Fritert mat – Mat som er dypt stekt i olje, som pommes frites og friterte snacks, er høy i usunne transfettstoffer og bør unngås.

Søtningsmidler – Kunstige søtningsmidler som aspartam, sukralose og sakkarin er kalorifrie, men det er kontroverser rundt deres innvirkning på helse og appetitt. Noen mennesker kan oppleve økt søthunger når de bruker kunstige søtningsmidler, noe som kan komplisere vekttapmålene.

Bearbeidede matvarer – Matvarer som inneholder en lang liste med kunstige tilsetningsstoffer, konserveringsmidler og smakstilsetninger, bør begrenses eller unngås helt på et ketogent kosthold. Dette inkluderer ofte hurtigmat, hermetikk og halvfabrikata.

Det er viktig å merke seg at et ketogent kosthold handler om å spise rene, helmatvarer som gir kroppen sunne fett- og proteinkilder, samtidig som man begrenser karbohydratinntaket. Å unngå eller begrense inntaket av usunn mat er essensielt for å oppnå suksess med en ketogent kosthold og oppnå ketose.

Omega 3 vs. omega 6

Forholdet mellom omega 3 og omega 6 er viktig for helsen. I dagens samfunn får vi imidlertid for mye omega 6 i forhold til omega 3, noe som ikke er gunstig. Du bør unngå oljer som rapsolje og solsikkeolje, da de inneholder mye omega 6. I stedet bør du fokusere på å få gode kilder til omega 3, som fisk, lam og chiafrø, for å oppnå riktig balanse mellom disse fettsyrene.

Spis deg ned i vekt og til mer energi

Last ned vår GRATIS guide, og start din reisen mot en slankere, sterkere og friskere kropp!

Spis deg ned i vekt og til mer energi

Last ned vår GRATIS guide, og start din reise mot en slankere, sterkere og friskere kropp!