Kraftmat.no

Sannheten om mettet fett

Vi blir stadig fortalt at mettet fett er farlig for oss og at det øker kolesterolet, noe som igjen kan føre til økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Men er dette faktisk sant, og er det virkelig grunn til å være bekymret for mettet fett?

Spis deg ned i vekt og til mer energi

Last ned vår GRATIS guide, og start din reisen mot en slankere, sterkere og friskere kropp!

Mettet fett forårsaker hjertesykdommer, eller?

Stadig flere sverger til et kosthold med mer mettet fett, med fordeler som vektnedgang og økt energi. Finnes det virkelig fortsatt grunnlag for å være redd for mettet fett?

Mettet fett har lenge blitt sett på som hovedårsaken til hjertesykdommer, basert på at det inneholder mye kolesterol, som igjen øker kolesterolet i kroppen og knyttes til hjerte- og karsykdommer.

Studier har ennå ikke klart å konkludere om dette er en sannhet. Noen vil kanskje argumentere for at det er godt dokumentert at mettet fett er dårlig for oss, men disse studiene inkluderer ofte også sukker og “junk food” som en stor del av dietten. Når man ser isolert på mettet fett, finnes det faktisk ingen bevis som tyder på at det er dårlig for oss. Faktisk finnes det studier som indikerer det motsatte.

En studie gjort for 40 år siden som fikk lite oppmerksomhet og ønsket å teste myten om mettet fett versus umettet fett. Den ene gruppen fikk mettet fett, mens den andre gruppen fikk umettet fett i form av ulike vegetabilske oljer med høyt innhold av omega-6. Resultatene av studien var mildt sagt sjokkerende. Den viste at gruppen som fikk vegetabilske oljer hadde over dobbelt så høy risiko for hjerteinfarkt (1).

En annen omfattende studie publisert i Annals of Internal Medicine konkluderte med at det ikke finnes noen sammenheng mellom mettet fett og risikoen for hjertesykdommer (2).

Mettet fett gjør oss fete, eller?

Kampen mot fett har pågått i flere tiår, men likevel har vi sett en økning i både fedme og sykdom. Mange argumenterer for at fast food er synderen, da det ofte inneholder mye fett som kan føre til vektøkning. Men dette er bare en del av sannheten. Der det finnes fett, finnes det også sukker. Inntaket av sukker har økt betydelig de siste 30 årene, og det er faktisk utfordrende å finne et produkt uten sukker når man handler i dagligvarebutikken.

Fett bidrar også til å redusere sulthormonet ghrelin, som gjør at vi føler oss mettere over lengre tid. Dette fører til at vi ikke har behov for å småspise hele dagen.

En norsk studie utført av forskere ved UiB inkluderte 38 menn med magefett. Halvparten av deltakerne ble satt på en diett med hovedsakelig fett, mens den andre halvparten fikk en diett med høyt karbohydratinntak, men uten sukker og hvitt mel. Etter 3 måneder ble mengden magefett målt på nytt. Studien viste at vekttapet var omtrent det samme i begge gruppene. Det høye inntaket av fett og mettet fett økte ikke risikoen for hjerte- og karsykdommer. I tillegg viste høyfettkostholdet en betydelig forbedring i de viktigste risikofaktorene for kardiovaskulær sykdom.

Fett er viktig for kroppslige funksjoner!

Helt siden 1980-tallet har mettet fett blitt betraktet som noe man bør unngå. Butikkhyllene ble fylt med lavfettprodukter fordi det var en sterk overbevisning om at dette var årsaken til økningen i fedme og sykdom.

Faktum er at rundt 50% av cellemembranen, som skiller cellen fra omgivelsene, består av mettet fett. Beinene dine trenger mettet fett for at kalsium skal kunne fungere ordentlig. Mettet fett er også byggesteiner for hormoner. Du trenger det for å produsere kortisol, østrogen og testosteron! Fett er nødvendig for immunsystemet og fordøyelsessystemet, spesielt cellene i tykktarmen trenger mettet fett.

Time mag 1

Forsiden til Time Magazine i 1984 og 2014. Så feil kan man ta! Gradvis blir det erkjent at mettet fett ikke er farlig.

Så lenge du holder deg til naturlige kilder av mettet fett som ikke er bearbeidet, er de ikke usunne! Faktisk inneholder matvarer med mettet fett mange næringsstoffer som vi trenger. Ta for eksempel smør eller ghee. Smør inneholder betydelige mengder vitamin A i form av retinol, som er den aktive formen. Du må spise hundrevis av gulrøtter for å få samme mengde.

Historien om metta fett

Historien om fett kan ses som en maktkamp preget av penger og grådighet. Det hele startet i 1958 da Ancel Keys initierte et verdensomspennende forskningsprosjekt for å undersøke årsakene til hjertesykdommer. Keys’ hypotese var at fett var årsaken til hjerte- og karsykdommer, og at et kosthold basert på plantebasert mat var det beste. I studien hans fant han en sammenheng mellom høyt kolesterol og hjerte- og karsykdommer, og fett ble utpekt som synderen. Store organisasjoner som American Heart Association begynte deretter å anbefale et kosthold med lavt fettinntak, til tross for at det ikke var tilstrekkelige bevis for at dette virkelig var årsaken.

Det er verdt å merke seg at Keys’ forskning og konklusjoner har vært gjenstand for debatt og kritikk. Noen hevder at han valgte ut data som passet hans hypotese og overså andre relevante faktorer. Denne ensidige tilnærmingen til fett og hjertesykdommer har hatt en betydelig innvirkning på folks kosthold i mange tiår, og det har blitt stadig mer tydelig at kompleksiteten i menneskelig ernæring ikke kan reduseres til en enkelt faktor som mettet fett.

Det er viktig å huske at ernæringsforskning er et komplekst felt, og at vitenskapelige synspunkter kan endre seg over tid etter hvert som ny kunnskap og forskning blir tilgjengelig. Det er derfor viktig å være åpen for nye perspektiver og vurdere den totale mengden bevis før man trekker konklusjoner om kosthold og helse.

Studien til Keys, kjent som The Seven Countries Study, viser en graf der mengden fett er representert horisontalt og dødelighet er representert vertikalt. Grafen viser en tilsynelatende perfekt sammenheng som antyder at fett er dødelig. Imidlertid er det viktig å merke seg at denne grafen ikke viser hele studien og at den er manipulert. Keys undersøkte faktisk 22 land, og på en annen graf vises det ingen sammenheng mellom fettinntak og dødelighet. Noen land, som Mexico og Chile, hadde høyt fettinntak, men lav dødelighet. Studien indikerer faktisk at sukker er den virkelige synderen. Land som Japan og Italia spiste mye karbohydrater, men ikke raffinert sukker. De konsumerte karbohydrater fra ris eller brød uten tilsatt sukker, som ikke var raffinerte. Samtidig brukte USA i økende grad sukker.

Denne studien har dannet grunnlaget for den misforståelsen vi har i dag om fett. Heldigvis er det økende forskning som utfordrer denne feiloppfatningen, som har vært basert på gammel forskning og manipulasjon. Vi vet nå at denne studien ikke kan brukes som en gyldig kilde. Likevel er det vanskelig å bryte bort fra denne modellen. Tiår med feilinformasjon og store industrier med motstridende interesser har spilt en rolle. Vi har blitt fortalt i årevis at fett er farlig, så det er klart at det ikke er enkelt å endre denne oppfatningen. Men det er nødvendig å gjøre det. Stadig flere mennesker opplever helseproblemer, og heldigvis er det stadig flere som stiller spørsmål ved sukkermodellen og dens riktighet.

Spis deg ned i vekt og til mer energi

Last ned vår GRATIS guide, og start din reisen mot en slankere, sterkere og friskere kropp!

Spis deg ned i vekt og til mer energi

Last ned vår GRATIS guide, og start din reise mot en slankere, sterkere og friskere kropp!