Kan et keto kosthold påvirke søvnen din?

Keto kostholdet er fortsatt en av de mest omtalte måtene å gå ned i vekt på. Her er litt fakta om hvordan overgangen til et ketogent kosthold kan påvirke søvnen din.
DEL

Kan et keto kosthold påvirke søvnen din?

Kan et keto kosthold påvirke søvnen din?
Keto kostholdet er fortsatt en av de mest omtalte måtene å gå ned i vekt på. Her er litt fakta om hvordan overgangen til et ketogent kosthold kan påvirke søvnen din.
DEL

Hva er et keto kosthold?

Hvordan ble keto populært?

Keto ble først brukt til behandling hos pasienter med epilepsi tilbake på 1920- og 30-tallet. Det er også blitt implisert for behandling av andre tilstander, inkludert kreft, og til og med Alzheimers sykdom. Men stort sett bruker folk keto for å gå ned i vekt.

Hva er et ketogent kosthold?

Det grunnleggende prinsippet er basert på en 2013-studie publisert i Science. Forskere ved Gladstone Institute oppdaget at kroppen frigjør ketoner når den ikke får tilført karbohydrater. Disse ketonene er forbundet med betennelsesdempende egenskaper, men kan også ha hjelpe til på vektnedgang og appetittkontroll.

Et vanlig keto kosthold

Tilhengere av et typisk keto kosthold spiser svært få karbohydrater, middels nivåer av protein og store mengder fett: et forhold på omtrent 75 prosent fett til 20 prosent protein og bare 5 prosent karbohydrater. Dette betyr at frukt stort sett går over grensen for mengden karbohydrater, så vel som stivelse og til og med stivelsesholdige grønnsaker. Det finnes også veganske versjoner, men hovedfokuset er å få kroppen til å produsere ketoner slik at kroppen omstiller seg selv til å forbrenne fett. 

Andre versjoner

Ikke alle følger den strenge versjonen av et ketogent kosthold. Vi har også noe som heter syklisk keto, som involverer forskjellige perioder der du spiser større mengder karbohydrater; målrettet keto, der du legger til flere karbohydrater når du trener; og høy protein, hvor forholdet mellom fett faller til rundt 60 prosent og proteiner går opp til 35 prosent av dietten. 

Du kan lese innlegget om «Lazy keto» og hva det er HER

Ønsker du å lære mer om et keto kosthold, kan du melde deg på ketoguiden vår, som du får tilsendt helt gratis til din e-post. Les mer HER

Er det er en sammenheng mellom et ketogent kosthold og søvnproblemer?

Kortsiktig

Endringer i REM og Slow Wave Sleep

Forskere ved University of Sydney studerte kortsiktige effekter av et kosthold med veldig lite karbohydrater i et lite utvalg av sunne voksne menn. Det de fant var at REM-søvn gikk ned, mens langsom bølgesøvn økte. De antok at dette skyldtes hvordan fett metaboliseres.

Mindre REM-søvn er knyttet til en rekke helseproblemer, inkludert kognitive lidelser, konsentrasjonsproblemer og påvirkning av humøret. Mindre REM-søvn kan også forverre søvnforstyrrelser som søvnapné og narkolepsi.

Men bevisene her er kortsiktige endringer, ikke langsiktige konsekvenser.

Søvnløshet

Faktisk er kortvarig søvnløshet og det å bytte til et keto kosthold et reelt fenomen. Hvis du har spist et ganske balansert eller høy karbohydrat diett og deretter reduserer karbohydratene til mindre enn fem prosent av kostholdet ditt, kan du ha problemer med å sovne.

Årsaken er faktisk enkel. L-tryptofan er en aminosyre som hjelper oss med å produsere serotonin og melatonin, som begge spiller en direkte rolle i vår søvnsyklus. Mange av oss får denne aminosyren via karbohydrater, så hvis nivåene våre plutselig dropper, er det logisk at serotonin- og melatoninnivået også vil gå ned. Den gode nyheten er at dette er på kort sikt.

Våkne opp sulten

Å våkne sulten på keto har mindre å gjøre med selve keto kosholdet og er sannsynligvis knyttet til generell begrensning, og er også mer en kortsiktig konsekvens. Hvis du våkner og føler deg sulten, er det lite som tyder på at det har å gjøre med det å spise lite karbohydrater.

Faktisk viser studier at et keto kosthold har en tendens til ikke bare å føre til færre forbrukte kalorier, men lavere sultfølelse og økt metthetsfølelse.

Hvis du våkner sulten, kan det være et kortsiktig svar på endringen eller bare et tegn på at du ikke spiser nok. Hydrering er også viktig.

Langtidseffekt

Overgang til et ketogent kosthold eller endringer i kostholdet, kan uten tvil endre måten vi sover på. Men du lurer sikkert på: vil disse søvnproblemene forsvinne? Er et kosthold med lite karbohydrat og høyt fettinnhold et problem for søvn på lang sikt?

Søvnforstyrrelser

Det er lite som tyder på at keto på lang sikt forårsaker søvnproblemer, men det har vært en sammenheng med de med søvnapné og lavere inntak av karbohydrater. Med andre ord, hvis du allerede lider av en søvnforstyrrelse, kan et keto- eller lavkarbokosthold gjøre det verre, men det er lite sannsynlig at det faktisk vil forårsake søvnforstyrrelsen. 

Mer opplagt om dagen og forbedret søvn med langsom bølge søvn.

Etter at startfasen på et keto kosthold er over, så ser man ofte at  årvåkenhet og energinivå økes. Det skyldes adenosin som er et hjernekjemikaliet som er involvert i søvnreguleringen, også kjent som søvntrykk. Et keto kosthold fremmer produksjonen av adenosin som også regulerer sentralnervesystemet vårt som kan gi oss mer dyp søvn. 

Så er et ketogent kosthold bra for søvn?

Hvis du nettopp har startet med keto, er det en sjanse for at det forårsaker endringer i søvnen din – men vi vet også at negative effekter har en tendens til å avta, med mulig unntak av de som lider av søvnapné.

For de som sliter med søvn grunnet overvekt, kan keto, når det følges riktig, fremme vedvarende vektnedgang og faktisk potensielt forbedre søvnkvaliteten.

Men når vi ser på alle bevisene, er en ting klart: mer forskning er nødvendig. De kommer stadig nye studier på keto og søvn. Til slutt koker det alltid ned til kvaliteten på kostholdet ditt og hvordan kroppen din reagerer på maten du spiser.

For noen kan et keto kosthold være nøkkelen til bedre energiproduksjon, kontroll på sultsignaler og forbedret helse. For idrettsutøvere anbefaler jeg å søke ernæringsråd og følge en modifisert keto plan.

Men fremfor alt, lytt til kroppen din. Husk at kosthold bare er en faktor for å få bedre søvn.

Kunne du tenkt deg å lære mer om et keto kosthold? Klikk denne linken og les mer om ketoguiden.

Share on facebook
Del på Facebook

Siste nytt

Motta ketoguiden - En guide til bedre helse med fettforbrenning

Når du melder deg på vårt nyhetsbreve.

Ingen søppelpost. Avmeld når som helst.