Kraftmat – handleliste

For å ha suksess med et kosthold må du hvite hva du skal spise. Disse varene hører hjemme på et ''kraftmat-kosthold''. Dette er varer med lite innhold av sukker, med mye næringsstoffer og som er med på å berike din tarmflora.
DEL

Kraftmat – handleliste

Kraftmat – handleliste
For å ha suksess med et kosthold må du hvite hva du skal spise. Disse varene hører hjemme på et ''kraftmat-kosthold''. Dette er varer med lite innhold av sukker, med mye næringsstoffer og som er med på å berike din tarmflora.
DEL

Tenk matkvalitet

Dessverre er det slik at det er store forskjeller i hvordan matproduksjon blir praktiser i dagens verden. I Norge er vi heldige som har tilgang til friske grønnsaker og animalske produkter av god kvalitet, i alle fall om du sørger for å handle norsk.

Selv om vi har tilgang er det ikke alltid det er like lett å få tak i norsk. Da kan økologisk være et godt alternativ. 

Handle fra butikker med godt utvalg og benytt reko-ringen til å handle rett fra bonde. Det høres kanskje ut som litt stress, men så fort du finner ut av hvor mat av god kvalitet selges finner du alt du trenger.

Grønsaker - Norsk, I sesong, økologisk

Grønnsaker er noe som alltid vil høre hjemme i et sundt og godt kosthold. Vi setter ingen begrensninger på hvor mye du du bør spise. Ved å inkludere litt grønnsaker til måltidene din øker du mengden fiber som er godt for tarmbakteriene dine. Kjøp alltid grønnsaker av god kvalitet, helst norsk. Fermenterte grønnsaker er også smart å inkludere

  • Agurk, Artisjokk, Asparges, Avocado
  • Bladbete, Blomkål, Bok-choy, Brokkoli
  • Chili
  • Fennikel
  • Gresskar (alle typer), Grønne bønner, Grønnkål, Gulrot
  • Hodekål, Hvitløk, Jordskokk
  • Karse, Kinakål, Knutekål Kålrot/Kålrabi
  • Løk
  • Nepe
  • Oliven
  • Paprika (alle typer), Pastinakk, Persillerot,
  • Reddik, Romansalat, Rosenkål, Ruccola, Rødbeter, Rødkål
  • Savoykål, Selleri, Sopp, Spinat, Spirer, Squash, Stangselleri
  • Tomat

Frukt - Norsk, I sesong, økologisk

Diskusjonen om frukt er sunt eller ikke er en evig diskusjon. Frukt inneholder naturlig en del sukker og er derfor ikke noe du skal overspise, men du behøver på ingen måte ha dårlig samvittighet av å inkludere det i ditt kosthold. Spiser du lavkarbo/keto Bør du unngå all frukt utenom de som inneholder lite sukker. Velg frukt i sesong og norsk om mulig.

  • Ananas, Appelsin, Aprikos
  • Druer
  • Eple, Fersken, Fiken
  • Granateple, Grapefrukt
  • Kiwi, Kokos
  • Mango, Moreller
  • Nektarin
  • Pære, Papaya, Plommer
  • Rabarbra
  • Sitron
  • Lime

Bær - Norsk, I sesong, økologisk, selvpluket

Bær har oftere lavere sukkernivå, høyere fiberinnhold og en bedre næringsprofil enn frukt. Friskebær fra skogen er optimalt, men gjerne inkluder bær året rundt inn i ditt kosthold. Unngå å kjøpe bær fra utlandet med mindre de er økologiske. Spesielt jordbær blir det brukt enorme mengder med sprøytemiddel på. Du finner ofte økologiske frossenbær som er perfekt til smoothie!

  • Bjørnebær, Blåbær, Bringebær
  • Jordbær
  • Multer
  • Rips
  • Solbær, Stikkelsbær
  • Tranebær, Tyttebær

Fett & oljer - kaldpresset

Det er på ingen måte et fett. Det er store forskjeller og om du kommer fra et standard norsk-kosthold er du nok vant med å bruke en del planteoljer som soya, raps og mais oljer. Det skal du slutte med på et kraftmat kosthold. Dette er oljer som er raffinerte og så inneholder de mye omega 6. Vi vil ha metta fett, kladpressete oljer og meierismør/ghee.

  • Avokado olje
  • Animalsk fett (til steking)
  • Ghee (til steking)
  • Gresskarfrø olje
  • Kokosolje (til steking)
  • Olivenolje
  • Rødpalmeolje (til steking)
  • Torskeleverolje

Kjøtt/protein - Norsk

Kjøtt og spesielt rødt kjøtt har fått et ufortjent dårlig rykte. Dette er fordi metta fett har lenge blitt sett på som nummer en årsak til hjertesykdom. Sannheten er at metta fett er bra! 50% av en cellemembran (avgrenser cellen fra omgivelsene) er laget av mettet fett. Beina dine trenger mettet fett for at i det hele tatt kalsium skal fungere. Mettet fett er byggeklosser for hormoner. Kjøtt er næringsrikt og inneholder omtrent alt du trenger for å opprettholde optimal helse.

  • And
  • Beinbuljong
  • Egg
  • Hjerte
  • Kalv
  • Kylling
  • Lam
  • Lever
  • Okse
  • Viltkjøtt

Fisk - Villfanget

Fisk og ting fra havet er noe de fleste spiser for lite av. Det er egentlig synd med tanke på alle de gode smakene og ikke mins den gode næringen enn går glipp av. Selv om sjømat generelt er sunt er det noen ting du bør ta høyde for. Havet har blitt verdens søppelhaug. Det er umulig å spise fisk uten å spise ting som mikroplast og kvikksølv. Hvor mye det har å si for helsen er vanskelig å måle, men det kan være lurt å være føre var. Spis fisk lavt på næringskjeden. Hvit/mager fisk inneholder mindre »søppel» enn fet fisk. Unngå oppdrett. 

  • Ansjos
  • Hyse
  • Kveite
  • Laks
  • Makrell
  • Rogn
  • Sardiner
  • Sei
  • Torsk
  • Ørret

Drikke & meieri - Lavpasturisert & økologisk

Noen tåler meieriprodukter godt, mens andre kan bli slått ut i flere dager. Generelt sett er vi ikke veldig begeistret for konvensjonelle meieriprodukter. Meieriprodukter i Norge er varmebehandlet som gjør at enzymene ikke er der lengre. Har du mage/tarm problemer bør du unngå eller begrense meieriprodukter. Kefir går bra fordi det har blitt tilført kefirkorn som spiser opp sukkeret og gjør produktet lettere fordøyelig. Alternativer til melk kan være mandel og kokosmelk. 

  • Kaffe (moderate mengder)
  • Kefir (geit, sau)
  • Kefir (kokos)
  • Kefir (vann)
  • Kokosmelk, kokosvann
  • Kombucha (Hjemmelaget)
  • Kullsyreholdig vann
  • Kvass
  • Mandelmelk
  • Urtete

Nøtter & frø - Bløtlagt/spirende

Nøtter og frø er en ypperlig kilde til gode næringsstoffer og bør absolutt være en del av kostholdet ditt om det tolereres godt. For å gjøre de mer fordøyelig anbefaler vi å at de bløtlegges før det spises. Chiafrø er en ypperlig kilde til omega 3 mens gresskarfrø inneholder svært mye gode næringsstoffer. Gjerne bruk det i salater eller som en snack for seg selv.

  • Brasil nøtter
  • Chiafrø
  • Gresskarfrø
  • Hampefrø
  • Hasselnøtter
  • Macadamianøtter
  • Mandel
  • Pekannøtte
  • Sesamfrø
  • Valnøtter

Krydder & urter

Reiser du til land utenfor vesten vil du oppleve at det bogner av lukter. Går du på et matmarked er det en opplevelse for sansene. Mat er medisin og bruk av litt urter vil ikke bare gi fantastiske smaker, men også gi kroppen antioksidanter.

  • Basilikum
  • Dill
  • Estragon
  • Fennikel
  • Gurkemeie
  • Havsalt
  • Hvitløkpulver 
  • Ingefær
  • Kanel
  • Kardemomme
  • Koriander
  • Mint
  • Muskat
  • Oregano
  • Peppermynte
  • Persille
  • Rosmarin
  • Salvie
  • Spiss kummen
  • Svartpepper
  • Timian

Diverse

Diverse ting du kan inkludere. Honning inneholder stoffer som kan hjelpe mot allergi, det er fortsatt sukker så ikke overdriv. 

  • Honning (rå)
  • Kokosmel
  • Mandelmel
  • Mørksjokolade 80% (små mengder)
  • Stevia

Høy karbo produkter - Norsk, økologisk

Karbohydrater er ikke direkte usunt som vi mener du bør kutte helt ut, men noe vi generelt har en tendens til å overspise. Mesteparten bør erstattes av sunne fett og proteinkilder.

  • Amaranth 
  • Bokhvete
  • Havre
  • Hirse
  • Potet
  • Quinoa
  • Rug
  • Spelt 
  • Søtpotet
  • Villris
  • Yame

Unngå disse produktene

Det er enkelte matvarer som regelrett ikke er bra for deg, det betyr nødvendigvis ikke at du aldri skal spise det igjen, men som en del av prosessen mot en sprekere og sterkere kropp er dette ting som bør kuttes ut, i allefall for en periode. Etter vert som kroppen din blir bedre kan du KANSKJE inkludere det i kosten igjen, men sannsynligvis vil du ikke ha lyst på det engang.

  • ALKOHOL – LITT ØKOLOGISK VIN ER OK
  • BRUS OG ANDRE LESKEDRIKKER
  • CHIPS
  • FERDIGMAT
  • FROKOSTBLANDING
  • IKKE ØKOLOGISK FRUKT & GRØNNSAKER FRA UTLANDET
  • JUCIE FRA KONSENTRAT
  • KALDMAT (Frossen)
  • KONVENSJONELL GRIS 
  • KONVENSJONELLE MEIERIPRODUKTER
  • KONVENSJONELLE KJØTT PRODUKTER (NORSK ER OK)
  • OPPDRETTSFISK
  • RAFFINERTE KORNPRODUKTER
  • RAFFINERTE PLANTEOLJER
  • SNOP
  • SOYA
  • SUKKER
  • syntetiske vitaminer
Share on facebook
Del på Facebook

Motta ketoguiden - En guide til bedre helse med fettforbrenning

Når du melder deg på vårt nyhetsbreve.

Ingen søppelpost. Avmeld når som helst.