Mer overskudd Friskere fordøyelse Bedre fokus Ned i vekt med kraftmat

Ned i vekt? – 10 grunner til at du ikke går ned

Har du prøvd forskjellige dietter, men klarer ikke å gå ned i vekt? Her får du 13 grunner, som kan bidra til at du ikke går like mye ned i vekt som du ønsker.

Spis deg ned i vekt og til mer energi med vår kostholdsplan.

1. Kortisol og stress

Hvis stresset vedvarer og kortisolnivåene forblir forhøyede over tid, er det snakk om kronisk stress som kan ha uheldige effekter på helsen.

Kortisol er et hormon som gjør at blant annet blodsukkeret og blodtrykket øker, noe som kan øke risikoen for flere sykdommer og at du ikke går ned i vekt.

Forhøyet kortisol, som forstyrrer normal insulinaktivitet kan øke ved blant annet emosjonelt stress, for mye jobb og mye mer.

Stressrespons er i utgangspunktet en god ting. Adrenalin dannes i binyrene og gjør at stoffskifte øker slik at kroppen kan sende mer nærig ut til cellene. Kroppen er nå klar for en krisesituasjon og klar til hurtig/maksimal innsats.

Skal du flykte eller forsvare deg fra potensielle farer er dette en god ting, men om du er konstant stresset blir du utbrent. Kroppen er ikke designet for at denne stressresponsen konstant skal være slått på.

Økt kortisol er linket til fett

Du er nødt til å stoppe opp å puste. Kanskje klarer du å pushe igjennom, men er det virkelig verdt det? Slå av bryteren i 5 minutter og heller start på ny. 

2. Søvnmangel

Årsak: Søvnmangel forårsaker insulinresistens, gir høy glykemisk variasjon, øker kortisolnivået, reduserer glukosetoleransen og øker stressende aktivitet i det sympatiske nervesystemet.

Løsning: Forbedre søvnen. Les mer om søvn her, hvis du vil lære mer om hvordan du optimaliserer søvn. Søvn og vekt henger sammen, så dette er et viktig område å prioritere.

Søvn - Ned i vekt
Søvn - Ned i vekt

3. Snacking & 4. Uregelmessige måltider

Årsak: Det å spise seks ganger om dagen vil øke den glykemiske variasjonen. Faktisk vil en 12-16 timers faste øke metabolismen din. 

Løsning: Spis færre måltider per dag. Du trenger ikke å redusere kaloriinntaket ditt, trikset er rett og slett å spise sjeldnere, ikke spise mindre.

Årsak: Forskning antyder at for noen mennesker kan det å opprettholde en vanlig spiserytme forbedre den metabolske responsen på måltider. Dette ser ut til å være spesielt gunstig for kvinner.

Løsning: Spis måltidene dine på samme tidspunkt hver dag.  ned i vekt bare ved å spise de samme måltidene på samme tidspunkt hver dag, sannsynligvis på grunn av disse to tingene: 

bedre spisemønstre resulterer i mer metabolsk effektivitet, og det å skulle ta mindre valg rundt måltid, gjør det enklere å ikke ta usunne valg.(Smart å planlegge på forhånd, slik at du slipper å ta valget senere).

“Den raskeste måten å gå ned i vekt” og “den raskeste og sunneste måten å gå ned i vekt” er to veldig forskjellige ting; og hvis du valgte sistnevnte, vil du endelig kunne slutte med  jo-jo slankingen for godt.

5. Lite variasjon i treningen

Kroppen tilpasser kravene du stiller til den, for eksempel hvis du kun driver med løping eller bare gjør pushups. Til slutt blir kroppen din så effektiv på den øvelsen at den forbrenner færre kalorier når du utfører den.

Løsning: Få inn variasjon hver 8. til 12. uke. Har du løftet vekter? Begynn med intensiv intervalltrening. Liker du å bruke elipse maskin? Ta et sett med manualer eller en vektet ryggsekk og ta deg en fjelltur. Utsett kroppen for ulike utfordringer.

louis hansel shotsoflouis 9CjvlbUGhY unsplash 1 scaled
Å spise en salat med friske grønnsaker med litt protein et et perfekt keto-måltid

6. Hormonellubalanse - stoffskiftet

Hormoner fra skjoldbruskkjertel regulerer stoffskiftet. Dette kan forstyrres av mangler på vitaminer og mineraler, spesielt selen. Andre ting som: overtrening, langsiktig kalori restriksjoner, eksponering for plantevernmidler, eksternt stress, søvnmangel og dårlig fordøyelse kan også forstyrre stoffskiftet.

Har problemer med skjoldbruskkjertelen, må du senke farten i livet ditt og unngå stress. Du må deretter prøve å rette opp eventuelle ubalanser.

Andre hormoner som gjør at du ikke går ned i vekt

 

Kvinner ser ut til å ha mer problemer med ubalanser som spesifikt gjør at man ikke går ned i vekt. For eksempel er hormonet østrogen høyere hos kvinner, som i store mengder øker dannelse av fettvev.

Progesteron, som beskytter mot en slik overdreven fettøkning, avtar mye raskere med alderen hos kvinner enn det østrogenproduksjonen gjør.

Mellom 30 og 50 år utvikler kvinner ofte østrogendominans. Fett akkumuleres raskt og det blir vanskeligere å kvitte seg med. Menn kan også oppleve lignende aldersrelaterte problemer når testosteron faller og østrogen stiger.,

8. Næringsfattig kosthold

Årsak: Mangler i visse mikronæringsstoffer, som vitamin D, krom, biotin, tiamin og antioksidanter, kan føre til problemer som dysregulering av insulin og endringer i metabolismen av glukose og aminosyrer.

Løsning: Ta en test av næringsstoffene. Det kan også være smart å spise et lavkarbo/middelhavs keto kosthold som inneholder naturlig og næringsrik mat.

Sukker - Ned i vekt
Et næringsfattig kosthold er gør det vanskeligere å gå ned i vekt

9. Allergier og intoleranser

Årsak: Allergier og intoleranser mot mat forårsaker en systemisk inflammatorisk respons og forstyrrer insulinfunksjonen.

Løsning: Ta testen komplett matintoleranse test for å finne ut eventuelle intoleranser eller allergier du måtte ha. I stedet for å gi deg en frustrerende og unøyaktig liste over matvarer du aldri kan røre igjen, identifiserer de nøyaktig og få en konkret oversikt over hvilken matvarer du må fjerne fra kostholdet ditt. For eksempel kan en persons betennelsesrespons på kokt kylling være helt annerledes enn responsen på rå kylling. Når du vet hva du er intolerant mot, kan du bare unngå disse matvarene. Et annet alternativ er å gjøre et eliminasjonsdiett som Paleo Autoimmune Protocol

10. Giftstoffer og kjemikalier

Årsak: Kroppen din produserer nye fettceller for å lagre kjemikalier som DDT, DDE og BPA for å beskytte annet vev og dine indre organer.

Løsning: De tidligere anbefalingene for å løse hormonelle ubalanser vil fungere godt for å minimere gift og kjemisk skade. Spis også et stort spekter av antioksidanter for å eliminere frie radikaler og oksidanter. Sikt mot 35 til 60 gram kostfiber per dag fra økologiske råvarer, bær og begrenset mengde frukt, frø og nøtter.

Del Innlegget

Lik oss på facebook