Nøkkelpunkter før du kommer i gang

Klart du kan starte uten en plan å håpe på det beste, men om du virkelig vil ha fremgang er det enkelte ting som er avgjørende for langvarig suksess. Gjør deg selv en tjeneste å følge disse rådene, du fortjener suksess nå.
DEL

Nøkkelpunkter før du kommer i gang

Nøkkelpunkter før du kommer i gang
Klart du kan starte uten en plan å håpe på det beste, men om du virkelig vil ha fremgang er det enkelte ting som er avgjørende for langvarig suksess. Gjør deg selv en tjeneste å følge disse rådene, du fortjener suksess nå.
DEL

Klapp deg selv på skulderen og vær stolt!

Når var sist du var stolt over deg selv? De fleste husker sist de ikke var særlig stolt, men det er ikke noe du trenger å tenke på. Akkurat nå skal du være stolt! Du lurer kanskje på hvorfor, det er nemlig en god grunn til det.

Vi har alle vært der. I uker, måneder, år, og til og med tiår, vegrer vi oss før vi tar valget om at nok er nok. Vi har kanskje gjort et par vage fosøk på å endre på ting, men innerst inne var du ikke klar. Er du her enda? ja da skal du være stolt. De fleste har ikke komt så lang som dette, det sier meg at du er seriøs med ditt ønske om bedring. Dette det viktigste og vanskeligste steget på reisen og du har bestemt deg for å gjøre det skikkelig denne gangen.

Sett deg opp for suksess

Å endre vaner er sjeldent så lett som å si til seg selv at nå er det nok. Sannynligheten er stor for at du faller tilbake til gamle vanner. Det høres kanskje kjent ut? Du har starte på en slags plan, kanskje det var etter nyttår?

Den meste logiske måten å tenke på er å begynner med hva vi vil ha og hvordan vi skal oppnå/skaffe det. Som regel er det så langt vi kommer før vi gir opp. 

Så du har lyst på bedre helse, Du vet at du må du spise bedre for å oppnå det. Sannsynligvis har du en ide om hvordan du skal gjøre det. Til nå har du Hva og hvordan, og du er motivert til å starte. Kanskje det går kjempe bra i noen uker, men hva skjer når du møter på motgang? Hva skal du da gjøre når tankene om hvorfor du gjør dette dukker opp? Om du ikke har et god svar vil du automatisk gi opp. 

Hva gjør du når du møter motgang?

Denne reisen du er på for å forbedre din egen helse og lære deg til å leve sunnere har sine opp og nedturer. Det er noen dager du kommer til å føle deg som en ny person med masse av energi og det er dager du kommer til å føle deg som drit. Det vil føles som: hvordan kan jeg føle meg så dårlig i dag når i går var fantastisk..

Spesielt i starten vil du oppleve sånne svingninger, det faktum at du vet om disse svingningene vil hjelpe deg til å fortsette, men det er også å ha ditt hvorfor. Den første tiden vil være den vanskeligste og vist du klarer å akseptere at det vil føles litt vanskelig å stette seg inn i nye ting, vil det være så mye letter å pløye gjennom denne vanskelige tiden.

Hva hvis du faller for fristelsen?

Om du en dag faller helt ut og spiser noe du absolutt ikke burde er det ikke verdens undergang, faktisk har det ikke så mye å si i det hele tatt. Det har ingenting å si for dine resultater om du har gjort alt bra i 1 måned, og denne ene dagen klarer du ikke å holde det sammen. Det som har noe å si er hvordan du reagerer på det. Ikke fysisk på hva du spiste, men psykisk på at du mistet det. Vi har selv vært der, gått på smeller som egentlig ikke var så store og gitt oss selv skyld for å være svak. Dette er ingen god løsning, vi snakker av erfaring når vi sier dette. Om du gir deg selv skyldfølelse for en dårlig dag vil det bare gjøre alt verre.

Her er sannheten, å Føle seg dårlig fører til at du gir opp. Når du er stresset, sur eller skuffet over at du ikke gjorde som du skulle er det større sannsynlighet for at du vil gjøre det igjen. Eksempel: Om du går ut å spiser en pizza og kommer hjem og føler deg som drit, vil det faktisk være større sannsynlighet for at du gjør det igjen. Du skal ikke være likegyldig til det, men du skal lære av det. Det hjelper aldri å være slem mot seg selv.

Si heller: Ja, jeg gjorde en feil, jeg angrer, men hvem gjør ikke feil? Hva kan jeg gjøre for at det ikke skjer igjen? Etter å ha byttet til denne mentaliteten vil du merke at det blir mye lettere for deg å komme tilbake på rett spor rask.

Du kan også tenke på denne måten: Hvem er det du ser opp til? De har sannsynligvis gjort feil og du har tilgitt de for feilen de gjorde. Gjør deg selv en bjørnetjeneste og tilgi deg selv. Du fortjener tilgivelse like mye som alle andre, spesielt fra deg selv!

Vi ser det vi fokuserer på

Har du noen gang bestemt deg for at du skal klare noe, og nesten helt magisk har alle veiene for hvordan du skal klare det åpne seg. Det er ingenting magisk med dette, alt du har gjort er å gi hjernen en instruks om å være obs på ting som kan hjelpe deg. På den andre siden, når du har negativt fokus gir du hjernen instrukser til å lete etter alt som er negativt i livet ditt. Du har et valg, gjør det rette valgt å gi hjernen instrukser om å lete etter muligheter.

Et annet eksempel er om du akkurat har kjøpt en ny bil. Plutselig har alle denne bilen, du ser den over alt! Igjen, hjernen er nå obs på denne bilen. Det har alltid vært like mange av denne bilen, men det er ikke før du er observant du ser bilene eller muligheter.

Skriv en mat journal

På vår introduksjonsiden – Nøkkelpunkter før du kommer i gang skrev vi om viktigheten av å hjelpe andre. Vi utfordrer deg til å  dele litt av din historie i kommentarfeltet. Hva ville du sagt for å motivere deg selv til å fortsette? Jeg (Kevin) Har delt hva jeg skrev til meg selv, gjerne bruk det som inspirasjon.

Ikke stol på motivasjon alene

På et eller annet tidspunkt har alle sagt til selv: Nå skal jeg gjøre alt riktig. Jeg skal begynne å trene, spise sunt og jobber hardt for å nå målene jeg har satt meg. Du er ekstremt motivert og du er overbevist om at du skal forbedre deg selv, ingenting kan stoppe deg. Du går rett på treningstudioet og hadde den beste økten på over et år. Du kommer hjem, lager det sunneste måltidet i kokeboken og tenker, jess! Dette er den nye meg. Neste dag kommer, du er stiv, støl og sliten. Ingenting er motiverende, alt du har lyst til er å knekke en hel plante med melkesjokolade. Du tenker, hvorfor gidder jeg egentlig? Du gir deg selv unnskyldninger, trening er egentlig ikke gøy og jeg trenger motivasjonen for å gjøre det.

Det er like fascinerende hvert år hvor fult treningssenteret er etter nyttår. Alle er ekstremt motivert til å komme i gang med et nytt år. Alle tenker det samme, dette er mitt år, en ny og bedre meg. 2-3 uker senere er nesten alle borte, motivasjonen har tatt slutt og unnskyldningene gror seg sterkere fra dag til dag. Spørsmålet er: Finnes det er bedre måte enn og være avhengig av motivasjon?

For å forstå dette refererer jeg til artikkel skrevet i British journal of health psychology. Dette forsøket tok en titt på 250 personer inndelt i 3 grupper.

Gruppe 1 ble gitt et treningsprogram og ikke noe mer.

Gruppe 2 fikk akkurat det samme opplegget som gruppe 1, forskjellen var at gruppe 2 også fikk se en video der eksperter snakket om fordeler med fysisk aktivitet, (motivasjon)

Gruppe 3 fikk akkurat det samme opplegget som gruppe 1 og 2, de fikk også se den samme motivasjonvideoene som gruppe 2. Forskjellen var at gruppe 3 fikk også utdelt et papir der det stod: Jeg skal delta i fysisk aktivitet minst 20 minutter 3 ganger i uken, på denne plassen ……. og på dette tidspunktet …….

Så hva var resultater?

  • Gruppe 1. – 38% trente minst 1 gang i uken
  • Gruppe 2. – 35% trente minst 1 gang i uken
  • Gruppe 3. – 91% trente minst 1 gang i uken

Sjokkerende? De fleste er simpelt ikke motivert hver eneste dag til å gjøre det vi vet vi burde gjøre. Etter en lang dag på jobb er det forstålig at du ikke er motivert. Iløpet av dagen blir viljestyrken svekket, selv om du var motivert tidligere på dagen, er det ikke sikkert du er det senere. Forskning har faktisk vist at det vanskeligste ikke er selve treningsøkten, men det å bestemme seg for å gjøre det.

Når du skriver ned når og hvor du skal gjøre det, forandres alt. Du trenger ikke lengre vente på motivasjon for å trene, du har allerede bestemt deg. Det kreves altså mer viljestyrke å bestemme seg for å gå til treningssenteret enn selve treningsøkten. mange misliker tanken over at det er så enkelt, men av og til har noe så enkelt som dette enorm effekt.

GJØR DETTE NÅ: Finn frem penn skriv ned hva du ønsker å oppnå. Etter på skriver du ned akkurat det du har tenkt å gjøre. Eksempel: Onsdag 04.09 skal jeg trener på Satsbergen etter jobb klokken 16:00-17:00. Enkelt? ja. Effektivt? Veldig!

Viktigheten av et felleskap

Utdrag 4

Stress ned, ellers er det ingen vits

Vi lever liv der vi alltid er på, vi skal prestere på jobb, hjemmebane, sosialt osv.. Det er forsåvidt greit, men vi er nødt til å roe ned og slå av bryteren i ny og ned. Det er ikke alt for lenge siden utbrenthet ikke var sett på som en reel ting. Ikke før Kjell Magne Bondevik som statsminister i 1998 ble sykemeldt på grunn av utbrenthet.

Stress påvirker hele kroppen, det tapper oss for mineraler som igjen tapper oss for energi. Stressrespons er i utgangspunktet en god ting. Adrenalin dannes i binyrene og gjør at stoffskifte øker slik at kroppen kan sende mer nærig ut til cellene. Kroppen er nå klar for en krisesituasjon og klar til hurtig/maksimal innsats. Skal du flykte eller forsvare deg fra potensielle farer er dette en god ting, men om du er konstant stresset blir du utbrent. Kroppen er ikke designet for at denne stressresponsen konstant skal være slått på.

Du er nødt til å stoppe opp å puste. Kanskje klarer du å pushe igjennom, men er det virkelig verdt det? Slå av bryteren i 5 minutter og heller start på ny. 

Share on facebook
Del på Facebook

Motta ketoguiden - En guide til bedre helse med fettforbrenning

Når du melder deg på vårt nyhetsbreve.

Ingen søppelpost. Avmeld når som helst.