Kostholdsplaner

Vi har laget planene slik at du enkelt kan komme i gang med et bedre kosthold.

Sannheten om mettet fett

Vi blir stadig fortalt at metta er farlig for oss, at det forhøyer kolesterolet og med det bidrar til økt forekomst av hjerte- og karsykdommene. Stadig flære sverger til et kosthold med mer av det metta fettet. Med fordeler som nedgang i vekt og mer energi Finnes det virkelig fortsatt grunnlag til å være redd for metta fett?
DEL

Innholdsfortegnelse

Mettet fett forårsaker hjertesykdommer, eller?

Mettet fett har lenge blitt sett på som nummer en årsak til hjertesykdom, dette er basert på at det inneholder mye kolesterol, som vil øke kolesterolet ditt som igjen er linket til hjerte- og karsykdommer.

Studier har enda ikke klart å konkludere med at dette er sannheten. Noen vil kanskje argumentere at det er godt dokumentert at metta fett er dårlig for oss, men dette er studier hvor sukker og »junk food» også er en stor del av dietten. Isolert sett er det ingenting som tilsier at metta fett er dårlig for oss, faktisk finnes det studier som tyder på det omvendte.

En studie gjort for 40 år siden som fikk lite oppmerksomhet ville teste myten om umettet fett og mettet fett. Det ble gitt mettet fett til den ene gruppen og umettet fett i form av diverse vegetabilske oljer med høy innhold av omega 6 til den andre gruppen. Det studien viste var mildt sagt sjokkerende. Den viste at gruppen som var gitt vegetabilske oljer hadde over dobbelt så stor risiko for hjerteinfarkt. (11)

En annen stor studie gjort i Annals of Internal medicine konkluderte med at det finnes ingen sammenheng mellom mettet fett og risikoen for hjertesykdommer. (12)

Mettet fett gjør oss fete, eller?

Kampen mot fett har foregått i flere tiår, men hva har skjedd? Vi blir jo stadig fetere og sykere. Mange argumenterer for at fast food er synderen, at det inneholder mye fett og gjør oss fete. Dette er langt fra hele sannheten. Der det finnes fett finnes det også sukker. Sukker inntaket har skutt i været de siste 30 årene, det er faktisk en utfordring å gå i dagligvarebutikken å finne et produkt uten sukker.

Fett bidrar også til å minske sult hormonet ghrellin som gjør oss mette lengre, slik at vi ikke har behov for småspising hele dagen eller å kreve sukker. (13)

En norsk studie utført av forskere ved UiB tok utgangspunkt i 38 menn med magefett. Halvparten ble satt på en diett med hovudsakleg fett og den andre med høyt karbohydrat, men uten sukker og hvit mel. Etter 3 måneder ble magefettet målt på ny. Studien viste at vekttapet var slående lik på begge studiene. Det høye inntaket av fett og mettet fett økte ikke risikoen for hjerte-karsykdommer. I tillegg ga høyfettkostholdet et positivt utslag ved at det viste en betydelig forbedring i de viktigste risikofaktorene for kardiovaskulærsykdom. (9)

Fett er viktig for kroppslige funksjoner!

Helt siden 1980 tallet har mettet fett vært et fy ord. Butikkhyllene ble fult opp av lav fett produkter fordi det var sterk overbevisning om at dette var årsaken til at stadig flere ble fete og syke.

50% av en cellemembran (avgrenser cellen fra omgivelsene) er laget av mettet fett. Beina dine trenger mettet fett for at i det hele tatt kalsium skal fungere. Mettet fett er byggeklosser for hormoner. Du trenger det for å lage kortisol, estrogen og testosteron! Du trenger fett for immunsystemet og fordøyelsessystemet, spesielt cellene i tykktarmen trenger mettet fett. (10)   

Så lenge du holder deg til fettkilder som ikke er bearbeide er de ikke usunt! faktisk inneholder produkter med metta fett svært mye næring vi trenger. Ta for eksempel smør/ghee. Smør inneholder svært mye vitamin A i den aktive formen retinol. Du kan spise hundrevis av gulerøtter uten å få samme mengde. Smør inneholder også en god dose jod samt flere andre næringsstoffer som fettløselighet vitaminer.

Historien om metta fett

Historien om fett er en maktkamp om penger og grådighet. Det hele startet i 1958 da Ancel Keys startet et verdensomspennende forskingsprosjekt for å finne ut av hva som forårsaker hjertesykdommer. Hypotesen til Keys var at fett forårsaket hjerte- og karsykdommer, og at et kosthold basert på ikke animalsk føde var det beste. I studien fant han at høyt kolesterol var linket til hjerte og karsykdommer og fett ble pek ut som synderen. Store organisasjoner som American Heart Association begynte å anbefale et kosthold med mindre fett, uten noen særlige bevis for at dette virkelig var årsaken.

Så feil kan man ta! Time Magazine Covers: 26. mars 1984 og 23. juni 2014

Nå som fett var farlig var det mulig for andre aktør å fremme sine goder. Sukker og hvitmel ble i større og større grad tatt inn i varmen, for hva skjer når du tar fettet vekk fra maten? Det smaker regelrett drit. Dette er grunnen til at det er mildt sagt er umulig å finne en dagligvare i lokalbutikken som ikke inneholder sukker. Siden det inneholder lite fett, må det være sukker i for at i det hele tatt det skal være spiselig.

Keys svindel studie

Studien til Keys het The seven contry studie. På den første grafen kan du se keys studie. Her ser du fett mengde representert bortover og dødelighet oppover. Du kan se en tilnærmet perfekt graf som viser hvor dødelig fett er, men er grafen litt for perfekt? Alle vet at Japan og Italia er land som spiser mye karbohydrater. Dette viste også Keys, en perfekt studie som ville bevise hans hypotese.

Problemet er bare at Keys ikke viste hel studien, den er falsk. Keys undersøkte faktisk 22 land, noe den første grafen ikke viser. På andre grafen er det ingen sammenheng mellom fett og dødelighet. Både Mexico og Chile hadde høyt fett intakt men lav dødelighet. Det eneste studien faktisk viser er at det er sukker som er synderen. Ja land som Japan og Italia spiste mye karbohydrater, men det var ikke raffinert sukker. De spiste ris eller brød uten sukker, karbohydrater som ikke var raffinerte på noen måte. Mens USA var et land som i større og større grad brukte sukker.

Denne studien er grunnlaget for misoppfatningen vi har av fett i dag. Heldigvis begynner forsking å renske opp i denne misoppfatningen som kun har vært basert på gammel forskning og svindel. Vi vet i dag at denne studien ikke kan brukes, men hvorfor er det så vanskelig å gå bort fra denne modellen? Tiår med feil informasjon, store industrier med konfliktene interesser. Vi er blitt fortalt i alle år at fett er farlig, så det er klart at det ikke er enkelt å snu, men vi må. Stadig flere og flere blir syke, men heldigvis stiller også stadig feler spørsmål om sukkermodellen er den riktige.

Share on facebook
Del på Facebook

Siste nytt

0
    0
    Handlekurv
    handlekurven din er tom

    Motta ketoguiden - En guide til bedre helse med fettforbrenning

    Når du melder deg på vårt nyhetsbreve.

    Ingen søppelpost. Avmeld når som helst.