Surkål

Surkål er kanskje den fermenteringen flest folk kjenner til. For mange er halvfabrikat surkål en vanlig del av kosten, men er dette det samme som hjemmelagt? nei.

Først og fremst har hjemmelaget surkål aktive og gunstige organismer som har god effekter på helsen til fordøyelseskanalen og resten av kroppen din, noe som surkål kjøpt på butikken ikke har.

Skal du først kjøpe surkål fra butikken bør det være fra kjøledisken, men selv disse er sannsynligvis laget med en starterkultur uten noen særlig med aktive bakterier.

Hovedingrediensen i surkål er hodekål og du kan fint kun bruke et kålhode. Jeg liker også bruke litt gulerøtter og krydder for litt mer smak, men vær obs på at fermenteringen gjør smakene sterkere!

Ingredienser

  • 1 medium hodekål 
  • 1-2 gulerøtter
  • 2-4 fedd hvitløk
  • 1 chili/Jalapeño
  • 2 ss salt

Næringsinnhold:

Næringsinnholdet er ikke tilgjengelig for denne oppskriften.

Utrekning er gjort fra matvaretabellen.

Vi anbefaler ikke at du teller kalorier.

Begynn med å kutte kålhodet opp i mindre biter og ha det over i en bolle. Størrelsen på biten varier utifra hva du ønsker, (jeg liker å kutte de opp i små biter)

Begynn å presse saften ut av kålen, her er det bare å bruke nevene. Etter du har presset litt saft ut av kålen strør du ca 1 ss med salt over, (dette gjør at mer væske trekkes ut av kålen). La kålen ligge i bollen i ca 10 minutter slik at mer av væsken trekkes ut. 

Mål vekten slik at du kan regne ut salt mengden. Salt mengden skal være 2-3% av totalvekten av fermenteringen minus glasskrukken, selvfølgelig. Personlig går jeg alltid for 2% og har aldri hatt noe problem med det.

I mellomtiden skjærer du opp de resterende grønnsaken. Igjen er ikke størrelsen på bitene så viktig, gjør det du syntes er best. Et tips til hvitløken er å kjøpe en hvitløkpresse, den bør i alle fall knuses før den legges til fermenteringen.

Etter at kålen har stått i omtrent 10 minutter vil du oppdage at mye av væsken har nå trukket ut. Bruk nevene nok en gang til å presse ut saften. Når det er godt med væske i bunn av bollen er det klart. Ha de restere grønnsaken oppi med kålen og tilsett 1 ss med salt ekstra og bland godt.

Du er nå klar til å fylle opp glasskrukken. Det er viktig at det tettpakkes slik at fermenteringen er dekket av væske (Bruk væsken fra kålen). Et triks for å holde grønnsakene nede er å legge noe på toppen, eksempelvis kan du bruke en pose fylt med vann. Du kan også spare et helt blad fra kålhodet og legge det på toppen

Fermenteringen skal nå stå på kjøkkenbenken i alt fra noen dager til flere uker. Du vil oppdage at i begynnelsen vil du sannsynligvis like korte fermenteringer best, men etterhvert vil du også like lengre. En god start er 2 uker. Gjennom disse to uken vil det dannes gass som må slippe ut. Dette er spesielt viktig den første uken. Simpelt åpne lokket og lukk det igjen 2 ganger ti dagen. Det er mulig noe av væsken skvetter uten at det gjør noe.

For mer informasjon om fermenterte grønnsaker utover denne oppskriften, klikk her

Motta nyhetsbrev

Vårt mål er å vise deg naturlige metoder for å gjenopprette din helse. Vi tro at om du gir kroppen de riktige byggeklossen, vil du bygge opp din styrke og vitalitet til det nivået kroppen din virkelig er ment for.

Kanskje du også liker