Kraftmat.no

Keto – kongen av lavkarbo

Ville det ikke vært fantastisk om det fantes en måte der du både kunne føle deg mett, ha et stabilt energi nivå gjennom hele dagen, og fortsatt gått ned i vekt? Med keto kan du det!

Spis deg ned i vekt og til mer energi

Last ned vår GRATIS guide, og start din reisen mot en slankere, sterkere og friskere kropp!

Hva er keto-dietten?

Keto-dietten er en streng lavkarbodiett som innebærer et daglig inntak på under 20g karbohydrater. Selv om mange har hørt om lavkarbo og assosierer det med å redusere karbohydratinntaket, er det viktig å forstå at keto-dietten er mer omfattende enn det. Riktig implementering er essensielt for å høste alle fordelene med denne dietten.

Keto er en dyptgående terapeutisk diett som, i motsetning til mange andre rare dietter som kommer og går uten langsiktig suksess, har ketosedietten blitt praktiser siden 1920-tallet. Den er forankret i en solid forståelse av fysiologi og ernæringsvitenskap og har vært anvendt i nesten et århundre.

Den opprinnelige keto-dietten stammer fra 1920-tallet da den ble anvendt for å behandle personer med epilepsi. Forskere oppdaget at dietten bidro til å redusere pasientenes anfall, i tillegg til å ha andre positive effekter på kroppsfett, blodsukker, kolesterol og sultnivåer.

Når du går over i ketose – veien til fettforbrenning – skjer følgende:

  • Du reduserer inntaket av karbohydrater betydelig.
  • Du opprettholder et høyt inntak av fett og et moderat inntak av protein.
  • Når glukose ikke lenger er tilgjengelig som energikilde for cellene i kroppen, begynner den å bruke fettet fra kosten og lagret kroppsfett.
  • Dette fører ofte til et relativt høyt vekttap til du oppnår en sunn kroppsvekt, alt uten å oppleve sult eller søtsug.
  • De fleste rapporterer om økt mentalt fokus og energi i hverdagen mens de følger denne dietten.

Hvordan fungerer keto? – Hemmeligheten er ketose

Det finnes to måter kroppen kan forbrenne energi på: enten gjennom glukose eller fettforbrenning. Når du spiser karbohydrater, vil kroppen forbrenne og bruke glukose som den primære energikilden (brød, pasta, ris, sukker, osv.). Dette er den vanligste energikilden for mennesker i dagens samfunn.

Før menneskene ble jordbrukere for omtrent 10 000 år siden, var vi jegere og sankere i over 2 millioner år. Mennesker spiste det som populært blir kalt en paleo-diett, hovedsakelig bestående av planter de kunne finne og hele dyr. En diett bestående av mye fett og langvarige perioder uten mat. Mennesket ville aldri ha overlevd om vi ikke hadde en fordøyelse som er godt tilpasset denne måten å spise på.

Paleo – Burde du spise som urmennesket

Paleo – Burde du spise som urmennesket?

Glukose er det enkleste molekylet for kroppen din å konvertere og bruke som energi, slik at den blir valgt over enhver annen energikilde.

Insulin produseres for å behandle glukosen i blodet ditt ved å transportere den rundt i kroppen.

Siden glukosen blir brukt som primærenergi, er ikke fettet nødvendig og lagres derfor i kroppen. Vanligvis, på en normalt karbohydratrik diett, vil kroppen bruke glukose som hovedform for energi. Ved å redusere inntaket av karbohydrater, tvinges kroppen til å forbrenne fett og gå inn i en tilstand kjent som ketose.

Dette er den andre formen for drivstoff som kroppen kan bruke som energi. Fettet blir omgjort til et biprodukt gjennom leveren som heter ketoner. Ketoner kan brukes som energi for kroppen og hjernen. Når du er i ketose, forbrenner kroppen din fett fra kosten eller på kroppen på en effektiv måte.

Med fallende karbohydratinntak må kroppen i økende grad ty til fett i forbrenningen. I praksis er en ketogen diett et kosthold uten ris, poteter, pasta, frukt, rotgrønnsaker, belgfrukter, melk, brød, gryn, mel og sukker. Disse matvarene inneholder mye karbohydrater og siden en ketogen diett kun tillater et svært lavt inntak av karbohydrater, bør disse produktene reduseres kraftig eller fjernes helt.

Ketose er en naturlig prosess i kroppen. Den hjelper oss å overleve når matinntaket er lavt. Hos en normalvektig person er det omtrent 70 000 kcal med fett på kroppen, i motsetning til 1700 kcal lagret karbohydrater. Det er nettopp derfor et menneske kan overleve i ukevis uten mat. Alle som har hoppet over et par måltider eller ikke klart å spise noe særlig et par dager (for eksempel på grunn av en infeksjon), har vært i ketose. Ja, man er i mild ketose bare ved å hoppe over frokost etter den 8–10 timers nattlige faste.

Ketose: Fra Historisk Overlevelse til Moderne Helse

De fleste av oss vil si, “ja, men jeg føler meg ikke bra tidlig på morgenen, så det fungerer jo ikke?” Dette er fordi kroppen din ikke er vant med å forbrenne ketoner eller fett. Dette optimaliseres over tid, og det vil bli lettere å gå inn og ut av ketose.

Trenger vi egentlig karbohydrater?

Menneskekroppen er helt avhengig av diverse fettsyrer for å overleve. Vi kaller dem for essensielle fettsyrer, altså fettsyrer som kroppen ikke kan lage selv og som er livsnødvendige for den. Det finnes ingen annen måte for oss å skaffe disse fettsyrene på enn gjennom kosten. Det er henholdsvis omega-3 og omega-6 fettsyrer jeg refererer til.

Karbohydrater er en helt annen historie. Det finnes faktisk ikke noe som heter en essensiell karbohydrat. Du har kanskje hørt at hjernen trenger 100 gram karbohydrater daglig for å fungere? Selv om det er en liten sannhet i dette, er det langt fra hele sannheten. Kroppen kan faktisk lage karbohydrater selv av proteiner. Over tid trenger også hjernen mindre og mindre karbohydrater for å fungere.

Vektnedgang bare en av mange fordeler med ketose

Det er mange fordeler som følger med et ketogent kosthold, alt fra vekttap til terapeutiske effekter. De aller fleste vil dra nytte av et kosthold med mer fett og færre karbohydrater. Nedenfor finner du en kort oversikt over diverse fordeler du kan oppleve med denne dietten.

10 Overraskende Fordeler med Lavkarbo og Ketogent Kosthold

10 Overraskende Fordeler med Lavkarbo og Ketogent Kosthold

Vektnedgang – På et ketogent kosthold kan vekttap være betydelig og skje raskt, spesielt for de som er overvektige. En britisk studie fra 2013, publisert i British Journal of Nutrition, viser at de som følger et ketogent kosthold opplever større vekttap enn de som følger en tradisjonell, fettfattig diett. (1)

Dette skjer fordi et ketogent kosthold hovedsakelig bruker kroppsfett som energikilde. Insulin, som er hormonet som lagrer fett, reduseres betydelig på denne dietten, noe som gjør deg til en effektiv fettforbrenningsmaskin.

Problemet for mange med et tradisjonelt kosthold er å holde blodsukkeret stabilt. Dette gjør sult til et mulig problem for mange som prøver å gå ned i vekt. Med stadig økende og synkende blodsukker blir det vanskelig å holde seg unna usunne ting. En diett basert på sunne fett- og proteinkilder reduserer sultnivåene, da du allerede forbrenner kroppsfett, noe som gjør at dette er en diett som er lett å vedlikeholde over tid. Les: Hvis du spiser keto – Hvor lang tid vil det ta før du går ned i vekt?

Blodsukker & diabetes – Ketose reduserer blodsukkernivået naturlig. Det hjelper oss å kontrollere hormonet insulin, som spiller en stor rolle i diabetes og andre sykdommer. Fett og proteiner utløser ikke insulin i nærheten av det karbohydrater gjør, og kan hjelpe til med å normalisere blodsukkerverdier og reversere insulinresistens.

Jeg har hørt flere historier om folk som har blitt kvitt type 2-diabetes med ketose. Om du har type 2-diabetes anbefaler jeg deg å snakke med legen din før du begir deg ut på denne ketose-reisen.

Mentalt fokus og energi – Ketogent kosthold kan brukes spesielt for dette formålet, blant annet av basketballstjernen Lebron James. Min måte å se på fettforbrenning vs. glukose på er: Glukose er et vanlig drivstoff, mens fett er et rakett-drivstoff. En karbohydrat inneholder 4 kcal per gram, mens 1 gram fett inneholder 9 kcal. Dette betyr at du får over dobbelt så mye energi fra fett enn fra karbohydrater.

Inflammasjon og tarmhelse – Kronisk inflammasjon (betennelse) er assosiert med nesten alle sykdommer. Det er kroppens egen forsvarsmekanisme mot ødelagte celler, bakterier eller virus. Kosthold, stress og miljø kan være årsaker til kronisk inflammasjon. Det oppstår når immunreaksjonen er ute av kontroll, noe som fører til at kroppen angriper og dreper sine egne celler og vev.

Over tid kan dette lede til et vidt spekter av sykdommer, ofte i form av autoimmun sykdom som IBS, Crohns syndrom, ulcerøs kolitt, allergier, cøliaki og type 2-diabetes.

Hvordan kan ketose hjelpe? Et sunt ketogent kosthold eliminerer mat som skaper inflammasjon ved å kutte ut problemmaten. Unngå bearbeidet mat som raffinerte karbohydrater, sukker, transfett og raffinerte oljer med høyt innhold av omega-6.

Lær mer om keto

Dykking dypere inn i verden av keto kan gi deg en rikere forståelse av hvordan denne dietten kan fungere for deg, samt hvordan du kan optimalisere din helse og velvære gjennom mat. Vi har en rekke innlegg og ressurser som omhandler keto, hvordan det påvirker kroppen, fordeler, potensielle bivirkninger, og mye mer.

Ved å utforske disse temaene, kan du utvikle en helhetlig tilnærming til din keto livsstil, og sørge for at du støtter din helse og velvære på alle mulige måter. Husk at kunnskap er nøkkelen til å navigere gjennom din keto-reise på en måte som er bærekraftig, givende og tilpasset dine unike behov og mål. Ta gjerne en titt på våre detaljerte artikler og ressurser for å lære mer!

Spis deg ned i vekt og til mer energi

Last ned vår GRATIS guide, og start din reisen mot en slankere, sterkere og friskere kropp!

Spis deg ned i vekt og til mer energi

Last ned vår GRATIS guide, og start din reise mot en slankere, sterkere og friskere kropp!