Kostholdsplaner

Vi har laget planene slik at du enkelt kan komme i gang med et bedre kosthold.

Hvor mye søvn trenger vi egentlig?

Oversikt over hvor mange timer søvn du trenger per natt, basert på forskning.
DEL

Innholdsfortegnelse

Hva bør du ta sikte på når det kommer til søvn

Dette innlegget er basert på denne forskningen. 

National Sleep Foundation, gir sine anbefalinger basert på alder, alt fra nyfødte (som trenger 14 til 17 timers søvn per dag) til voksne i alderen 65 år og oppover (7 til 8 timer per dag).

I de nye retningslinjene er det et bredere utvalg av hva som utgjør en god natts søvn. Ekspertpanelet anbefaler for eksempel at tenåringer (i alderen 14 til 17) får 8 til 10 timers søvn per natt. Den forrige retningslinjen hadde et smalere anbefalt område på 8,5 til 9,5 timer per natt.

Dr. DonCarlos og andre eksperter på det tverrfaglige panelet undersøkte funn fra 320 studier som rapporterte funn av søvnvarighet for friske individer, effekter av redusert eller langvarig søvnvarighet og helsekonsekvenser av for mye eller for lite søvn. Resultatene er publisert i Sleep Health: Journal of the National Sleep Foundation.

Ekspertpanelet bestod av 12 representanter, inkludert Dr. DonCarlos, som ble valgt av medisinske organisasjoner; og seks søvneksperter valgt av National Sleep Foundation. Dr. DonCarlos representerer American Association of Anatomists.

Dr. DonCarlos er en nevroendokrinolog som studerer hvordan hormoner påvirker hjernens struktur. Den delen av hjernen som er ansvarlig for å regulere hormonproduksjonen er hypothalamus. Hormoner produsert av hypothalamus styrer kroppstemperatur, sult, stressrespons, sexlyst, døgnrytme og søvn.

«Vi har fortsatt mye å lære om søvnfunksjonen,» sa Dr. DonCarlos. «Vi vet at det er gjenopprettende og viktig for minnekonsolidering. Men vi vet ikke detaljene på hvilken funksjon søvn har, selv om det er slik vi tilbringer en tredjedel av livet vårt.»


Les mer om hvordan et keto kosthold kan påvirke søvn

Sammenhengen mellom koffein og søvn

Hvorfor regelmessig søvn er bra for helsen

 

Dette er anbefalingene om søvntid fra ekspertpanelet til National Sleep Foundation

  • Nyfødte (0-3 måneder): Søvnområdet ble redusert til 14-17 timer hver dag (tidligere var det 12-18).
  • Spedbarn (4-11 måneder): Søvnområdet utvidet seg to timer til 12-15 timer (tidligere var det 14-15).
  • Småbarn (1-2 år): Søvnområdet utvidet med en time til 11-14 timer (tidligere var det 12-14).
  • Førskolebarn (3-5): Søvnområdet utvidet med en time til 10-13 timer (tidligere var det 11-13).
  • Barn i skolealder (6-13): Søvnområdet utvidet med en time til 9-11 timer (tidligere var det 10-11).
  • Tenåringer (14-17): Søvnområdet utvidet med en time til 8-10 timer (tidligere var det 8,5-9,5).
  • Yngre voksne (18-25): Søvnområdet er 7-9 timer.
  • Voksne (26-64): Søvnområdet endret seg ikke og forblir 7-9 timer.
  • Eldre voksne (65+): Søvnområdet er 7-8 timer.
Share on facebook
Del på Facebook
Abonner på vårt nyhetsbrev

Tips og inspirasjon til bedre helse.

Ingen søppelpost. Avmeld når som helst.

Relaterte

Stikkord

Siste nytt

0
    0
    Handlekurv
    handlekurven din er tom

    Motta ketoguiden - En guide til bedre helse med fettforbrenning

    Når du melder deg på vårt nyhetsbreve.

    Ingen søppelpost. Avmeld når som helst.